Annons:

• Sista gruppbilden efter vi hade avslutat vårt utvärderingsmöte.

• Så här glada var eleverna i Djursdala för att få sina brev från sina brevvänner i Uganda.

Reflektioner efter resan...

Det har nu gått några dagar sedan vi kom hem från Uganda och det har varit fullt upp med jobb direkt så jag har inte hunnit med att skriva men här kommer i alla fall lite reflektioner efter vår resa och hur den närmsta framtiden ser ut inom projektet.

I torsdags landade vi på Linköpings flygplats efter en lång flygresa hem från Uganda. Alla var väldigt trötta och glada att få komma hem igen trots att alla var väldigt nöjda med resan. Dessa resor är ganska långt ifrån några semesterresor och vi är igång och jobbar och besöker platser varje dag från ca sju på morgonen till sent på kvällen. Det är inte helt ovanligt att vi kommer tillbaka till hotellet runt 10 tiden på kvällen, ibland tidigare och ibland senare. Att efter en sådan vecka så är det ganska skönt och få komma hem till lugna och fina Vimmerby där det inte är konstant tutande och trafik utanför sovrummet. Men det är klart att det också är en helt fantastiskt upplevelse att få ta del av dessa resor och man vet att allt jobb man lägger ner kommer att gynna många ungdomar både i Mukono och i Vimmerby och då också i slutändan även hela kommunen i båda länderna.

Sista dagen i Uganda hade vi ett avslutande utvärderingsmöte med de ansvariga i Mukono och som alltid finns det några småsaker som kan förbättras som man lär sig under resans gång men efter att ha gått igenom dessa så kunde vi konstantera att vi kommit långt fram i detta projekt och att vi till och med ligger lite före vårt tidsschema som vi gjort i vår ansökan till ICLD. Dessutom dyker det hela tiden upp flera olika sidospår som positiva ringar på vattnet av detta projekt. Vi kan konstatera att vi gjorde stora framsteg denna vecka och att våra partners i Mukono själva har gjort mycket arbete sedan senaste gången vi träffades i Vimmerby i februari när det kommer till Yrkes och Studievägledning och ungdomsinflytande frågor. Under veckan har vi träffat flera lärare och skolpersonal som arbetar på olika sätt med detta och har mycket erfarenhet kring detta i Mukono men det vi måste göra nu är att komma fram till en gemensam metod för detta arbete som vi kan sprida till flera skolor så att fler ungdomar får samma möjligheter att ta del av detta. Detta blir ett ganska enkelt arbete nu när vi vet att det finns mycket mer kunskap om detta än vad vi först hade en aning om. Det finns inget system för detta arbete i Mukono utan det är lärare som är extra engagerade som själva tagit tag i detta arbete och det är beundransvärt men tyvärr ingen långsiktigt lösning för Mukonos ungdomar.
Vi har även fått en del bra inputs hur vi kan förbättra detta arbete även i Vimmerby tillsammans med våra SYVare vi har i skolorna här.

Ett av de positiva sidospår som kommit ut av detta projekt är att vi ska försöka hitta ett samarbete mellan en skola som heter Seeta High School i Mukono och Vimmerby Gymnasium när det kommer till UF företagande. Seeta High School arbetar med en internationell version av UF som gör att det redan finns ett bra system för att lätt arbeta med detta mellan länderna. Nu ska vi bara presentera detta för Vimmerby Gymnasium och hoppas att de nappar på detta också.

Vi lämnade som jag skrivit tidigare också en massa brev till en skola i Mukono som elever i Djursdalaskola och Astrid Lindgrens Skola har skrivit till sina brevkompisar där och igår måndag var jag i Djursdala och lämnade brev till eleverna där från Uganda och på fredag ska jag till AL-skolan och lämna deras brev och berätta om resan och visa lite bilder även för dem.

Nu kommer det ett sommarlov där det ska skrivas en första rapport/redovisning för detta första år inom detta projekt och sedan är det dags att börja planera för Mukonos besök här i Vimmerby i september i samband med valet. Under det besöket ska vi såklart fortsätta arbeta med de huvudgrågor vi har i projketet men vi kommer också att arrangera en politiker debatt. och en valvaka för visa våra gäster hur det går till här i Sverige när det är val men också för att skapa en större kunskap för våra ungdomar i Vimmerby om politik och hur de kan påverka i sitt samhälle.

Nu får vi se när någon skriver nästa gång här om detta projekt för nu fokuserar vi på nationaldagsfirande och skolavslutning innan det är dags för lite semester.

Ha en trevlig sommar alla som läser detta och tveka inte att höra av er om ni undrar mer om detta projekt.