Annons:

Elevrådet på Vimar säger sitt:

Bakre raden: Selma Hoppe Adolfzén och Edith Edwardsson. Främre raden: Gustaf Nilsson och Alfons Ambrosiani. På bilden saknas vissa ur elevrådsstyrelsen.

Elevrådet på Vimar säger sitt: "Prao för en bättre framtid"

Det är viktigt att få kunskap och erfarenhet av arbetslivet inte bara genom teoretisk undervisning utan också praktiskt. Det är viktigt att veta vad mjölk är men också vilket jobb som bönder gör och att den faktiskt kommer från kon. Det är viktigt att få erfarenhet av hur arbetet funkar på olika arbetsplatser. Forskning visar på att prao kan vara avgörande för elevers framtid när det gäller val av vidare studier och val av yrke.

Annons:

Vi elever på högstadiet ska snart välja gymnasieprogram och i förlängningen ett yrke. Det går många tankar fram och tillbaka i våra huvuden. Många vet inte vilket program man vill gå och ännu mindre vilken utbildning man vill ha efter gymnasiet.

Vår SYV (studie- och yrkesvägledare) pratar om att vi ska satsa på vårt ”drömyrke”. Vadå drömyrke? Få har ett drömjobb och hur ska man kunna ha det när man inte har testat några yrken? Det känns lite som att ha sålt mjölken men tappat pengarna.

Alla hade vi drömjobb när vi var små. Vi ville bli polis, frisör eller läkare. Men de flesta släpper dessa tankar när man blir äldre. När man inser att livet inte är så enkelt. Man vill ju välja något som man trivs med samtidigt som man vill ha ett jobb som ger bra betalt.

Ingen har koll på vad man vill arbeta med och ännu mindre hur man vill att livet ska se ut. Skulle jag passa som läkare? Är det roligt att arbeta som pilot? Vad gör egentligen de som jobbar som veterinärer hela dagarna? Hur ska man kunna bestämma sig om man inte riktigt vet hur det funkar på arbetet och vad man gör inom olika yrken. Få elever vet vad man vill bli när man blir ”stor”.

Är det konstigt? Inte alls! Om man inte vet vad det innebär att jobba på en riktig arbetsplats, vad olika yrken innebär och vad som är intressant och urtråkigt, är vi ungdomar hänvisade till slumpen. Är det rätt att slumpen ska avgöra vår framtid?

Ungdomar har ingen erfarenhet när det gäller arbete i praktiken. Man vet inte om man skulle trivas på en fönsterindustri eller som bibliotekarie eller elektriker. Det gör att man velar ännu mer. Även om man har en idé om vilket gymnasiprogram som verkar roligast, så har man ingen aning om vad man vill jobba med i framtiden.

En osäkerhet inför framtiden kan vara ett stort problem för oss högstadieelever. Denna osäkerhet kan leda till allt från att vi tappar studiemotivationen till allvarligare effekter som minskat självförtroende och i värsta fall depression. Det är dags att hjälpa oss ungdomar att minska oron inför gymnasie- och yrkesval. Det är dags att minska antalet stressade och utmattade elever. Det är dags att införa prao i Vimmerby kommun!

Vad säger forskningen?

Det finns många studier som tydligt pekar ut praon som en viktig bro mellan skolan och arbetsliv som ger både kunskap och erfarenhet. Praon i grundskolan -ett outnyttjat redskap (Malm Lindberg och Herrström, 2016) visar tydligt att prao uppskattas av elever samtidigt som den underlättar vid val av vidare utbildning och yrkesval. Det är en viktig erfarenhet som ger både kunskap och självförtroende, som är viktigt när det kommer till framtiden.

Svaga elever har mest nytta av praon. Studier visar att det ger både motivation att fortsätta kämpa i skolan och klara godkänt i alla ämnen. Inblicken i arbetslivet i form av prao är viktigast för socioekonomiskt svaga grupper.

Att utföra uppgifter som hör till en riktig arbetsplats och ett riktigt arbete, gör att elever blir mer säkra i sina beslut om vidare utbildning. Praktiska inslag i utbildningen visar att elever blir mer motiverade att sköta skolan och betygen. Om man blir motiverad att kämpa mot ett mål blir det lättare att orka med en krävande skolgång. Det minskar ångesten över val som rör yrket.

Man får lättare en respekt för allas arbete, både i skolan och i samhället. Kontakt med olika människor i olika yrken gör också man bättre förstår  för hur allt hänger ihop. De produkter vi t.ex. handlar i affären är en länk i en lång kedja där många yrkesarbetare bidragit med sin del. Man förstår att varje yrke innehåller så mycket mer än det lilla vi kan se under t.ex. studiebesök.

Kunskaper, förmågor och färdigheter är som språk. Man måste testa och umgås med människor som kan, för att lära sig bäst. Därför behöver ungdomar få träffa personer som är proffs på sina yrken för att kunna testa på och till slut hitta vad man vill jobba med. Kunskaper från klassrummet kan prövas genom ett prov. Men man kan inte testa förmågan att fungera tillsammans med andra i en arbetssituation eller hur det faktiskt funkar på i fikarummet på att jobb. Hur fungerar det när man tillsammans äter lunch med arbetskamraterna? Det gör att fler ungdomar får tidigare anställning och mer välbetalda jobb. De har då erfarenhet av ett eller fler yrken.

Omdiskuterat

Prao är ett omdiskuterat ämne inom skolan. Arbetsmiljöverket kom 2013 ut med tydligare föreskrifter för minderårigas praktik, vilket gjorde att en del arbetsgivare och kommuner trodde att det handlade om skärpta regler och snabbt tog bort praon. I Vimmerby verkar praon ha strandat på rädsla för krävande regelsystem och risk för skadeståndsskyldighet.

 Några kan mena att prao tar för mycket tid från skolämnena. Man nämner också att det blir svårare för svaga elever att hinna med skolan, då praon tar mycket tid och energi från skolan.

Tvärtom, visar forskning att prao är mest värdefullt för de svagare eleverna. De får chansen att testa på yrken som de kanske kommer att vilja kämpa för i framtiden. De får också chansen att se hur arbetsplatser är uppbyggda och hur det fungerar med arbetskamrater och dylikt. De blir motiverade. På praon lär man sig saker som man har nytta av senare i livet och som man aldrig kommer kunna lära sig i skolbänken. Ingen teori kan lära oss hur det faktiskt är i verkligheten.

Minskad ungdomsarbetslöshet

Om vi återinför prao kommer ungdomar att få mer kunskap om arbetslivet och om vad som händer på en arbetsplats. Man får en inblick i om vad man trivs med eller inte.  Fler kommer då att kunna bilda sig en uppfattning om vad de vill arbeta med i framtiden. Det kommer leda till att fler kommer satsa på skolan och på så sätt nå bättre resultat som lättare leder till rätt gymnasieprogram. Hamnar man på rätt gymnasieprogram är chansen större att man tar examen, vilket minskar kostnaderna för kommunen.

Med examen är det större chans att få jobb eller att komma in på eftergymnasial utbildning som högskola eller universitet. Det betyder i sin tur att det kommer att finnas fler utbildade ungdomar på arbetsmarknaden och de har då större chans att kunna ta de jobb som kräver utbildning. Alltså är prao mycket viktigt för att minska ungdomsarbetslösheten.

Vi bör införa prao eftersom det skulle hjälpa elever att veta vad de vill göra i framtiden och vid funderingar över vidare utbildning. Man kan både få en ”detta-är-något-för-mig-upplevelse” och en –”detta-var-absolut-inte-något-för-mig-upplevelse”. Om man får testa på ett jobb som man inte trivdes med och som man trodde man skulle gilla kan man få tid att tänka om och också hindras från att välja fel utbildning. Om vi inte gör något kommer fler och fler få jobb som de inte trivs med eller inte klara av att utbilda sig alls och det slutar med att fler och fler inte får något jobb alls. Om man har erfarenhet av ett yrke som man får under en prao-period kommer det att bli lättare att få anställning i framtiden.                     

Vem frågade oss?

Vem frågade oss ungdomar när praon togs bort? Varför ska vi lida när vi faktiskt inte har ett dugg med avskaffningen att göra? Enstaka händelser åratals tillbaka i tiden ska väl inte få begränsa dagens Vimmerbyungdomars framtidmöjligheter. Vi ungdomar och ni som bestämmer i kommunen måste dra åt samma håll – mot en framtid där vi ska leva som vuxna skattebetalare i Vimmerby.

 Det känns som om vi får ett slag i magen varje gång prao ställs mot entreprenöriellt lärande.

Det entreprenöriella lärandet handlar om att skolan ska stimulera

elevernas kreativitetnyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem” (Lgr11). INTE om vad man gör i olika yrken, hur det är att jobba eller vilka för- och nackdelar olika yrken har. MEN det lär man sig under praon.

Tänk all motivation praon skulle kunnat ge ungdomar om vi bara hade låtit bli att avskaffa den från början. Tänk hela listan med olika arbetsgivare som förr gav ungdomarna en chans. Tänk vad bra om praon fått vara kvar!

Vimmerbys ungdomar ska inte behöva bestraffas med gymnasieångest och dålig motivation. Det är dags att våga lita på att ungdomar behöver och kan hantera praon, vilket i slutändan kommer vara positivt för kommunen och alla dess invånare. Vi ungdomar står nu upp för vår framtid, men frågan är om ni beslutsfattare är beredda att göra detsamma?

 

Selma Hoppe Adolfzén

och

Elevrådsstyrelsen Vimarskolan 

Fråga

Håller du med?

Ja
Nej
Vet inte
Rösta Se resultat

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt