Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

INN: Öka attraktionskraften för yrkesprogrammen

Snart är det dags för alla elever, skolpersonal och lärare att återigen samlas för att bygga kunskap tillsammans för vårt gemensamma samhällsbygge. Jag vill därför passa på att lyfta några synpunkter och förslag på gymnasieskolans område.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Kopplingen mellan arbetslivet och gymnasieutbildningen måste stärkas på alla plan och inom alla program. 

Därför föreslår jag att det införs ett obligatorisk arbetsplatsförlagt lärande  (APL)  på alla de studieförberedande programmen i gymnasieskolan, vilket redan finns i studieplanen på de yrkesförberedande programmen. 

Samhället förväntar sig att alla ungdomar på sikt ska bli anställningsbara och produktiva samhällsmedborgare och då är det lika viktigt för de som läser ett studieförberedande program som för de som läser ett yrkesförberedande program att få tillgång till några veckors lärande på en arbetsplats med professionell handledning under gymnasieutbildningen.

Vore det inte rimligt?

Om man inte sommarjobbat och om man bor i en kommun som inte erbjuder PRAO på grundskolan så finns en risk att en 19-åring som tar studenten på ett studieförberedande program aldrig haft en direktkontakt med en arbetsplats. 

Vore det inte rimligt att alla gymnasielever får APL under sin utbildning?

Knappt hälften sökte

En annan fråga som vi måste lyfta är hur vi ska öka attraktionskraften för de yrkesförberedande gymnasieprogrammen. Enligt en studie så är behovet att 55% av våra ungdomar utbildar sig på yrkesprogram för att vi ska klara kompetensförsörjningen av barnskötare, byggarbetare, frisörer, vårdpersonal, elektriker, rörmokare, djurskötare, maskinförare, skogsarbetare, kockar, hotellpersonal med mer.

2016 var det knappt hälften av behovet som sökte yrkesprogram. Konsekvensen är att vi utbildar många ungdomar på studieförberedande program som troligen kommer att arbeta inom de yrken som jag nyss räknat upp, men utan gymnasial yrkesutbildning. Så kan vi väl inte bygga vårt utbildningssystem och samhälle ?

 Sveriges nya gymnasie- och kunskapslyftminister Anna Ekström borde föreslå åtgärder för att vårt utbildningssystem på sikt ska matcha vår arbetsmarknad mer effektivt. Ett grundläggande feltänk är att yrkesprogrammen nedvärderas av alltför många, tror jag. Utbildningsminister Gustaf Fridolin tillsammans med redan nämnda Anna Ekström bör agera skyndsamt i dessa frågor.

Ingela Nilsson Nachtweij (C)

Oppositionsråd

FRÅGA

Håller du med?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: