Annons:

Loord i öppet brev: Viltstängsel räddar liv!

Kristdemokraten Jimmy Loord har skrivit ett öppet brev till Trafikverket. Foto: Ossian Mathiasson

Loord i öppet brev: Viltstängsel räddar liv!

Kristdemokraternas riksdagsledamot Jimmy Loord har skickat ett öppet brev till Trafikverket. Hela brevet kan du läsa här nedan.

Annons:

Kalmar län slog nytt rekord 2017!

Det kulle kunna vara ett glädjande påstående men det är det inte. Det handlar nämligen om antalet viltolyckor. Enligt Nationella Viltolycksrådet ägde 4444 viltolyckor rum i Kalmar län under 2017. Med den statistiken konstaterar vi att risken för viltolyckor i vårt län är bland den största i hela landet. Så kan vi inte ha det! I bästa fall leder olyckan till en buckla i bilen men vill det sig illa så kan olyckan leda till kroppsskador och i värsta fall dödsolyckor.

I de analyser som gjorts av viltstängslens effekt så framträder en tydlig bild att det just är viltstängsel som är det effektivaste sättet att förhindra viltolyckor. Viltstängsel behöver då kompletteras med viltvarningssystem och lösningar som gör att vilt kan röra sig och ta sig över vägarna för att inte skapa inlåsningseffekter och på så sätt flytta olycksriskerna någon annanstans. 

 *

Många viltolyckor sker förstås på små vägar i skogsområden där det inte är relevant att sätta upp viltstängsel. Men vi kan peka på några stråk längs de stora vägarna i Kalmar län där det vore mer än befogat att investera i viltstängsel, baserat på antalet olyckor som sker.

Första kraven på viltstängsel bör prioriteras till följande sträckor; E22:an mellan Fårbo och Västervik är hårt drabbad av viltolyckor och saknar idag viltstängsel. E22:an Norr om Kalmar i höjd med Rockneby sker flera viltolyckor. Väg 25, väster om Nybro är också en sträcka som behöver prioriteras samt de sträckor på E22:an kring Mönsterås som idag saknar viltstängsel.

 *

I Kalmar län har vi cirka 7 mil draget viltstängsel. Det är bland det minsta i landet och ska jämföras med Kronoberg som har 23 mil draget stängsel. Statistiken visar att var fjärde olycka i länet skulle kunna undvikas om vi hade lika många mil draget viltstängsel som Kronoberg. Det rör sig alltså om en minskning med drygt 1000 olyckor.  

Varje viltolycka innebär en samhällskostnad på 91 000 kr. enligt Motormännen och försäkringsbolagens beräkningar. I den summan har plåt och andra fordonskador inräknats och också de kostnader som uppstår i samband med personskador.

Då har vi inte räknat in aspekten med trauma och annat lidande som kan uppstå i samband med personskador.

 *

Det finns många områden där Kalmar län tycks vara ett bortglömt län när det kommer till infrastruktur. Bristen på viltstängsel är ett tydligt exempel. Jag är inte den första som pekar på den här problematiken. Polisen, Motormännen, Länsstyrelsen, Räddningstjänsten med flera gör sitt för att sätta press i frågan.

När kommunerna i länet nu yttrat sig kring Trafikverkets nationella transportplan så är det många som understryker vikten av mer viltstängsel. Det är inte okej att Kalmar län gång på gång blir bortprioriterat. Det är en ordning som behöver brytas.

Mina frågor till er på Trafikverket blir därmed:

  • Varför har Kalmar län så få dragna mil viltstängsel i förhållande till övriga län och regioner?
  • Hur ser era planer ut vad gäller viltstängsel i Kalmar län?
  • Vilken analys av trafiksäkerheten gör ni med tanke på att Kalmar län slår nytt rekord i antalet viltolyckor under år 2017?   

 Jimmy Loord (KD)

Regionpolitiker i Kalmar län

Fråga

Håller du med?

Ja
Nej
Rösta Se resultat

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt