Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Anna Tibbelin har slutat som lärare. Här förklarar hon varför. Foto: Privat

LÄRARE: Därför börjar den nya terminen utan mig

Varför fungerade det inte att fortsätta som lärare? Varför börjar den här veckan en ny termin utan mig? Som jag har vridit och vänt på saken, jag har skrivit långa listor över allt med läraryrket som jag upplever inte fungerar men också alla saker som jag kommer att sakna. Ikväll när jag för en gångs skull kände ro när jag nattade mina egna barn så kom jag på vad allting handlar om. Tid!

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Det har varit helt fantastiskt att arbeta som lärare, jag har utvecklats som människa, jag har utökat mitt kunnande inom åtskilliga ämnen och det har gjort mig till en bättre förälder. Jag älskar att lära ut och jag har njutit av att få arbeta med barn. Jag sörjer att jag inte orkade fortsätta som deras lärare. Att jag kände mig tvungen att säga upp mig. Att jobbet tog mer än det gav och att allting handlar om tid. 

Jag vill inte ha ett arbete där jag stressar som en galning hela dagarna, knappt hinner gå på toaletten eller ta mig en kopp te på hela dagen, där jag släpar med mig travar med arbete hem för att fortsätta arbeta så fort jag kommer innanför dörren, där jag blir stressad av att nattningen med barnen drar ut på tiden och sedan jobbar ända fram tills jag går och lägger mig alldeles för sent.

Och dessutom måste somna med känslan att jag inte gjort ett tillräckligt bra jobb.

 *

Allting handlar nämligen om tid (eller bristen på den). Hur många undervisningsminuter ett ämne ska ha. Hur många undervisningsminuter varje lärare ska ha. Tiden du tillbringar som rastvakt (som dessvärre inte är exakt fastställt utan varierar mycket mellan olika skolor). Tiden du vaktar i matsalen.

Tiden du vaktar i omklädningsrummet. Direkt relaterat blir därför tiden du inte hinner plocka undan och ta fram mellan två lektioner för att du är ute med eleverna. Tiden du inte får för ett toalettbesök. Tiden du inte får för att hinna förbi lärarrummet, hämta en kopp te och växla ett par ord med en kollega.

Tiden du inte får för att samplanering med dina kollegor. Tiden du inte får när du kommer ny till en skola att sätta dig in i regler och rutiner. Tiden du inte får för att hinna lära dig det nya datasystemet. Tiden du inte får för fortbildning. Tiden du inte får för ett möte med din rektor om varför du slutar. Tiden som inte fanns för att fråga om du hunnit klart med all dokumentation innan du slutar.

 *

Själv har jag inte lärarlegitimation, jag har inte läst lärarutbildningen utan har en annan akademisk bakgrund. Ända sedan jag första gången vikarierade i skolan så har jag jagat min legitimation. Jag har letat efter vägar och möjligheter för att omskola mig till behörig lärare.

Men jag har inget studiemedel kvar och jag har en familj att försörja. Jag har försökt studera samtidigt som jag har arbetet men återigen har det blivit en fråga om tid. Tiden som inte räcker till.

Så nu måste jag hitta mig en ny framtid. Jag har många år kvar till pension. Jag är fortfarande en tillgång för samhället. För jag har trots allt fortfarande tid att ge – men det finns en gräns.

Anna Tibbelin

8 kommentarer

Karin 2019-01-14 06:53:39

Stämmer till 100%, mycket bra skrivit👍

En lärare 2019-01-14 07:43:22

Bra att du tar dig ifrån detta destruktiva yrke som våra politiker under 25 år kört i botten. Nedskärning på nedskärning. Inkludering, dokumentation, helt värdelös arbetsmiljö och föräldrar som tycker skolan ska vara deras extrahem fast skolan ska stå för kraven.
Alla som vet hur det är att jobba i skolan för man har ju själv gått i skolan för 20 år sedan och vet minsann hur en slipsten ska dras. Fast våra politiker tycker detta är ok och har givit skolan ett stort kompensatoriskt uppdrag.... Fast det får inte kosta något. Lärarbristen slår nu hårt... Vad gör man då från politikerhåll.. Jo vi kör lite snabbspår in i yrket.. Bra där skickar ut bra signaler om yrkets status. Jag läser aldrig om snabbspår för läkare, socialsekreterare, busschaufförer. En annan brliant idé är att importera lärare från andra länder lära dessa svenska... Ojdå Sverige har bland de lägsta lärarlönerna i hela OECD. Kom till Sverige och arbeta men var beredd på att sänka din lön, ingen status och bedrövlig arbetsmiljö. Lycka till med skolan. Det kommer bli värre och värre. De som bestämmer har stoppat huvudet i sanden och där kommer deras huvuden att förbli i ytterligare 20 år. Så ni som läser till lärare ta er en funderare. Ni som jobbar i skolan fly medans ni kan.

MA 2019-01-14 09:10:28

Detta betor på att halva lärarkåren inte gör sitt jobb fullt ut. Då drabbar det seriösa lärare med att dom får jobba mer för att täcka upp för dom lärare som inte tar sitt jobb på allvar, eller inte är kompetent för jobbet.

Lärare 2 2019-01-15 17:45:21

Otroligt dålig insikt MA. Det är lätt att kasta ut floskler som du gör, men du har inte ett dugg insikt i problematiken. Välkommen och jobba inom skolan och uttala dig efter det!

MA 2019-01-15 23:40:04

Jag är förälder till barn i mellan o högstadiet. Och det finns en väldigt stor del lärare som antingen inte är kompetenta eller tar sitt yrke på allvar. Pengarna inom skolan förvaltas oerhört dåligt med alltför dåliga lärare som gör att det behövs extra resurser i klassrummen och för enskilda elever. Dels tar utredningar om extra resurser för lång tid och i en del fall hade det inte behövts om läraren varit kompetent eller iallafall intresserad av sitt yrke.

En annan lärare 2019-01-16 16:08:12

MA... icke kompetent personal ja... pga av att många som arbetar som lärare är outbildade.
Pengar inom skolan faller under förvaltningens och rektors ansvar och därav styrs tillgång till extra resuser inte av lärare.
Utredningar görs av andra professioner och samhällsinstutioner, inte av lärare.
Idag inkluderas alla elever oavsett behov, oftast utan att man tillsätter extra resuser vilket sänker undervisningsnivån och gör att många elever presterar sämre.
Ointresserade lärare finns det säkert, precis som i andra yrken, men i de flesta fall är jag övertygad om att det snarare beror på alldeles för hög arbetsbelastning i kombination med dåliga förutsättningar att utföra arbetsuppgifterna, varför tror du det är lärarbrist?

MA 2019-01-17 07:39:56

Lärare deltar visst i utredningar, dom får verktyg att prova innan det går vidare. Men dom, rektorer lärare specialpedagoger mm sitter i möte efter möte och lyckas inte, då mår både elever och lärare dåligt i slutändan. Skolans arbetssätt när det gäller elever som det inte fungerar för måste ändras och effektiviseras. Då sparar det på lärares energi och dom kommer orka med sitt arbete mer och kan också locka till sig mer kompetent och intresserad personal. Men att tillföra mer pengar till skolan nu det tror jag är att kasta pengarna i sjön. Förvalta pengarna som ges nu bättre det mår alla bra av.

Anna Tibbelin 2019-01-18 10:07:23

MA, skolorna behöver visst mer pengar, en vanlig post att gå minus på är lönekostnaderna och den utgiften hålls delvis ner just nu "tack vare" obehörig personal som får lägre lön än om deras tjänster var tillsatta med behöriga lärare. Men delvis har du ändå rätt, tyvärr är det många som söker sig till skolans värld för att arbeta enkom för att det är lätt att få jobb där och man enkelt kan jobba vidare år efter år utan att behöva vidareutbilda sig och dra på sig studielån. Det här är ett stort problem som politikerna måste ta på allvar och verkligen ställa krav på att den som arbetar i skolan antingen har rätt utbildning för jobbet ELLER är villig att delta i en fortbildning för att uppnå rätt kompetens. Jag hade gladeligen gått ett fortbildningsprogram som gett mig legitimation men något sådant erbjuds tyvärr inte utan hänger helt och hållet på din egna frivilliga insats på fritiden. Men har man som jag redan studerat tidigare och inte har studiemedel kvar så är det inte så enkelt att "bara" läsa in på egen hand. Framför allt inte när arbetet med skolan tar långt mer än de 45 timmar i veckan det är tänkt att ta.

Men i mångt och mycket är det en ledningsfråga, både från politiskt håll men också från rektorerna. Det är de som planerar och fördelar arbetet som behöver tänka till mer så den kompetens som man har tillgång till nyttjas på bästa sätt samtidigt som all personal får det stöd som de behöver för att kunna göra ett så bra arbete som möjligt. Tyvärr är det önsketänkande idag att tro att man kan fylla alla tjänster i skolorna med behörig personal så viss anpassning måste ske.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: