Öppet brev angående Tekniska Verkens rovdrift av Yxern

Yxern är sommarens stora följetong i det norra länet. Här kan du läsa ett debattinlägg från Vimmerbypolitikern Gudrun Brunegård (KD).

Nils Hillerbrand (MP), ordförande

Det första man möter när man går in på Tekniska Verkens hemsida är följande:  ”Vår verksamhet bygger på att skapa långsiktigt hållbara lösningar för ett väl fungerande samhälle med minsta möjliga belastning på miljön.”

Vad står detta för realiteten? Här, på södra sidan om länsgränsen, håller Tekniska Verken just nu på att förorsaka en miljökatastrof, som för lång tid framåt riskerar att förstöra ekosystemen i länets största sjö. Yxern är på god väg att bli ett nytt Aralsjön, i svensk tappning!

Sjöbotten är torrlagd långt bortom bryggorna längs stranden. Såväl växt- som djurliv hotas. Näckrosor och musslor ligger och ruttnar i solen. Gäddornas lekplatser på grunt vatten är sedan länge uttorkade och fiskarna har tvingats ut på djupt vatten. Sjöfåglarnas häckningsplatser bland vassar och gräsruggar i strandkanten har hamnat på torra land.

*

Orsaken är den tappning som sker ur sjön, för att förse vattenkraftverken nedströms Yxern med vatten, med Tekniska Verken som huvudägare. Det liknar mer rovdrift än det välklingande citatet ovan, om ”långsiktigt hållbara lösningar” och ”minsta möjliga belastning på miljön”.

På hemsidan redovisas att Tekniska Verkens miljöarbete ”utgår från våra betydande miljöaspekter som visar att vår verksamhet bidrar med både positiv och negativ miljöpåverkan.”  Positiv är den ”förnybara energiproduktionen”, där vattenkraft är ett exempel. Som ett minus nämns ”påverkan på biologisk mångfald p g a vattenkraftproduktion”.  När man läser vidare får man ändå bilden att ni engagerar er i ”den lokala miljön runt era vattenkraftverk” genom ett antal frivilliga aktiviteter. Som exempel nämns laxtrappan vid Sommens regleringsdamm i Laxberg.

*

Men vad gör ni i den lokala miljön runt era vattenkraftverk i Småland? Ni fortsätter att tappa vatten med oförminskad styrka, trots att ett antal myndigheter, inte minst Kammarkollegiet, har uttalat sig och menar att man bör kunna ta större miljöhänsyn, i väntan på att vattendomen från mellankrigstiden ändras.

Tekniska Verken har tjänat åtskilliga miljoner om året på vattenkraften nedströms om Yxern. Är det inte hög tid att använda en del av vinsten till att återställa den skadade miljön? Vattenkraften ger inte mer elektricitet än något enstaka vindkraftverk, men en ödelagd sjö innebär att oskattbara naturvärden går till spillo, liksom områden för rekreation.

*

Jag vill med detta öppna brev vädja till dig, som miljöpartistisk ordförande för Tekniska Verken, liksom till din centerpartistiska vice ordförande Gösta Gustavsson, att visa att ni och styrelsen som helhet tar ert ansvar och inte låter jakten på vinster gå ut över miljön, om än utanför det egna länet. Miljöförstöring blir inte mer acceptabel om den går på export.

Låt inte prestige eller bollande av ansvar till andra myndigheter bli en ursäkt för att ni som ägare låter bli att ta ert ansvar! Låt inte Yxern bli ett nytt Aralsjön!

Vänliga hälsningar,

Gudrun Brunegård