Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

MINST FEM TJEJER UTSATTA FÖR SEXUELLT OFREDANDE

Flera tjejer blev utsatta för blottning, hot och/eller ofredande vid Stora Torget i Vimmerby i natt. En 27-årig man blev omhändertagen – och sitter nu i Polisens förvar i väntan på att hans utvisningsbeslut ska verkställas.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Strax innan 04.00 i natt fick Polisen larm om att flera flickor blev hotade och ofredade av en man vid Stora Torget. Totalt ska minst fem tjejer ha blivit utsatta för blottning, hot och/eller ofredande.

Mannen ska även ha urinerat på en uteservering tidigare under kvällen.

Polisen omhändertog mannen på plats och det visade sig senare att mannen fått ett utvisningsbeslut på grund av ogiltiga asylskäl. Mannen har förts till ett förvar i Skåne i väntan på att utvisningen ska verkställas. Mannen är 27 år gammal.

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

15 kommentarer

Monika 2016-07-24 20:54:52

Uppskattar att du skriver sanningen, är trasigt trött på alla omskrivningar alla med mörkare hudfärg än medelsvensson.
Är man en röv så är man, oavsett hudfärg.
Du ingav en smula framtidstro
Tack

Svar:

Jag tycker inte att hudfärg eller nationalitet är relevant i beskrivningen av en gärningsman, men skriver i regel så detaljerade signalement som möjligt om Polisen jagar någon person. Skriver också alltid ut om utvisning är en del av straffet.

Jakob Karlsson

Kritisk 2016-07-24 21:32:40

Instämmer, utmärkt rapporterat!

Thomas 2016-07-24 22:01:30

Vad som är relevant och inte är ganska subjektivt vad man själv tycker. Jag tycker att nationaliteten är mer relevant än att exempelvis få veta att person är 25år gammal eller att han är 163cm lång. Det är jag som är kund som betalar för att få reda på nyheterna och det relevanta för mig är att nyheten inte är censurerad eller omskriven.

Lennart Brodin 2016-07-25 06:12:53

Thomas har rätt. Journalistik är ett presentationssätt som berättar icke-fliktiv redogörelse utifrån ett opartiskt perspektiv. Redogörelsen presenteras i ett massmedium och är anpassad till att nå en stor publik, som är villig att betala för varan. Dessa förväntar sig att varan ska hjälpa dem att orientera sig i samhällets utveckling och tillfredsställa deras nyfikenhet och intellektuella sinne.
En reporter skall inte filtrera information efter egna värderingar och åsikter i sin yrkesutövning.

Knut 2016-07-25 07:04:10

Bra Jakob !
Viktigt att rapportera sanningen oavsett hur den ser ut !

SandraMarie Hjelmström 2016-07-25 10:59:54

Skall man bekämpa kärnan till ett frekvent upprepat brottsmönster måste man ju givetvis ha med alla parametrar,eller? Kön, ålder, etnicitet! När man väl har rigat in det så har man ett bättre utgångsläge att bekämpa en brottstyp!

Genom att mörka var storparten av dessa specifika brott utförs utav är att svika de skötsamma som har oturen att ha samma etnicitet som förövarna!

Sluta vara så jädra rädd för flosklerstämpeln "rasist"

Hulken 2016-07-25 11:55:45

Jätteviktigt att rapportera korrekt, tex. Vimmerby kille med stora öron visade sitt håriga könsorgan för småflickor i Hultsfred! Viktigt med tanke på hur lustig kvinnosyn vimmerbyborna har! Är de dessutom fulla och våldsamma då är det god natt!

Tack för kaffet!

Mats Lindberg 2016-07-25 12:04:49

Så anledningen till att vi nu fick veta att det var någon slags invällare är att han ska utvisas. Annars hade det lika gärna kunnat varit en svensk … eller … ja, de flesta har ju ändå lärt sig att läsa mellan raderna i landet Absurdistan.

Kommer ni ihåg den droghandlande svarte afrikanen som brutalt dödade en ung svensk pojke och en medelålders kvinna i Ljungsbro för några år sedan? Gammelmedia talade aldrig om att han var svart, de pixlade ansiktet och tog bort hudfärgen, men det spred sig ju snabbt ändå.
Denne svarte man greps relativt snabbt, men om han inte hade blivit gripen, hade det då inte varit intressant att få veta hudfärgen i ett signalement?

Eller för att ta ett mer nyligt exempel: Machete-mannen i södra Tyskland som i helgen bland annat högg ned och dödade en gravid vit kvinna (hon var från Polen). TT undanhöll oss informationen att han var illegal invandrare från Syrien, de skrev bara att han var tidigare känd av polisen.

Men det börjar lätta och klarna lite nu, vilket vi mycket kan tacka så kallad alternativmedia och andra modiga människor för. Sedan segrar ju alltid sanningen till sist. Det går inte att upprätthålla offentliga lögner hur länge som helst.

Jakob, ta inte detta som någon kritik direkt riktat mot dig personligen. Jag skriver bara en kommentar i din tidning på grund av att jag läser din tidning då och då. Ok ;-)

Svar:

Jag tror att du uppfattat den svenska pressetiken helt rätt. Utvisning är en del av straffet och relevant information. I övrigt ska medier vara mycket restriktiva vad gäller information om "etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande".
Det förhåller vi oss till och tycker är riktigt. Du har även fel i dina exempel, googla fallen så ser du att medier publicerat bild på mannen som dömdes för Ljungsbro-fallen och den information du efterlyst från Tyskland är flitigt rapporterad i svenska medier.

Jakob Karlsson

Mats Lindberg 2016-07-25 14:21:45

Svar till Jakob:
Detta är ju inget debattforum utan ett kommentarsfält så jag ska inte gå för långt i mitt svar.

1. Min uppfattning är att ras (eller vad du nu vill kalla det) har betydelse. Särskilt när polisen efterlyser en gärningsman, då är det ju tjänstefel av polisen att inte ange ras, språk eller ens kön.

Och varför tvekar inte svenska traditionella media när vita polismän i USA skjutit svarta kriminella, då rapporteras det ju alltid tydligt i svenska media, eller hur? Däremot är det inte lika sjävklart tydligt när svarta prickskyttar mördar vita polismän.

Vad gäller pressetik i övrigt har jag faktiskt en gång arbetat som journalist på olika gammelmedia, men det var längesedan.

2. Angående dåden i Ljungsbro publicerade traditionella media namn och bild på afrikanen när han blev dömd. Innan dess var Corren tyst, fast alla i Ljungsbro och många i Linköping visste vem han var. Aftonbladet hade en bild där man pixlade ansiktet i ljust, och ljusade till och med upp hela bilden jämfört med originalet som kom från Facebook.

3. Angående den i Tyskland illegalt boende machete-syrianen skrev några tidningar om ursprunget och att han fått avslag på sin asylansökan (jag kommenterade ju att saker lättar och klarnar).
Medan andra media inte delgav denna viktiga information som verkligen inte är någon hemlighet i Tyskland. SVT Nyheter, text-TV och TT var tysta om just detta. Konstigt att just SVT fortfarande har så pass högt förtroende i undersökningar.

Det finns hur många exempel som helst och vi kan prata om detta i veckor :-) Men varför tar du på din roll att försvara gamla PK-media, jag trodde att ni gör en modern lokaltidning, vilket behövs.

Svar:

1. Rasbiologin är tack och lov helt död inom vetenskapen. För att man har bedömt att det är en del i förståelsen av brottet. Skulle man göra samma bedömning här - som man exempelvis gjorde efter ofredandena i Kalmar och Köln - så skulle man skriva. Det har också att göra med hur historien sett ut och den fasansfulla rasism vita utsatt svarta för i århundraden.

2. Jag tycker inte att media ska agera domstol och defintivt gör rätt som väntar med den typen av publiceringar till efter att domstolen sagt sitt.

Jag försöker motivera varför vi gör de bedömningar vi gör.

Jakob Karlsson

Joe Pesci 2016-07-25 21:57:50

Om man. Efterlyser en bil, så är det väl en av dom viktigaste saker att veta vilken färg bilen har och vilket märke, skulle man "mörka" detta skulle man kanske säga et fyrhjuligt fordon av normalkaraktär, och lysen fram var tända.

Kanske inte skulle vara så lätt att få allmänheten till hjälp.
Det jag inte kan förstå är att försöken att inte "jaga upp" folket
Genom att mörka på det sättet journalistiken gör, göder främlingshatet ännu mer. När är måttet rågat? Kanske när vi Svenskar använder sig av samma metoder, och vad får vi då? Ett nytt nazityskland, och vem bär ansvaret för detta? Fundera på det.

Svar:

Vi har aldrig mörkat något signalement. Tror det är väldigt få medier som gör det.

Jakob Karlsson

Patrik Bergvall 2016-07-25 22:49:01

Jovisst ska bara detaljer som "är av betydelse" publiceras. Men som läget är nu så är faktiskt etniciteten "av betydelse" för gemene man/kvinna, dvs de som borde vara journalisternas kunder. Ser man ett etniskt mönster i vad som sker så kan man ur detta dra slutsatser om huruvida integrationen fungerar bra eller ej.

Svar:

Det ska i så fall baseras på statistik och fakta och inte enskilda rättsfall.

Jakob Karlsson

Jörgen 2016-07-26 00:58:56

Låt oss läsare själv avgöra om det är relevant eller ej. Skriv som du gör Jakob så läser vi det vi tycker är relevant. Vi är vuxna.

Svar:

Vi är ansvariga för det vi publicerar och måste göra den bedömningen i ett första skede.

Jakob Karlsson

Per Larsson 2016-07-26 01:57:36

Folk läser mellan raderna eller kollar på alternativ media. Sanningen kommer fram om man söker. Så det är nog lika bra att skriva sanningen direkt.

Robert 2016-07-26 08:46:28

En "hen" misshandlade, mördade, våldtog en annan "hen".
Någonstans på jorden.

För det är ju inte relevant vem offret/förövaren var, kön, ålder etnicitet o.s.v.

Inte heller var det inträffade.

Är det så våra nyheter skall se ut?

Svar:

Det tycker jag inte. Enligt pressetiska regelverket ska medier inte framhäva "berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande."
Man kan alltid diskutera var gränsen ska gå i olika fall. Ibland kan de här faktorerna ha betydelse i sammanhanget och då skriver vi, men jag tycker att medier gör rätt som generellt sett är återhållsamma när det gäller gärningsmäns nationalitet och religion. Ett: det kan vara missaktande för den gruppen av människor. Två: det kan öka främlingsfientligheten.

Jakob Karlsson

Mene Tekel 2016-07-26 09:26:18

Förvisso publicerade allmänmedicinen bild på mördaren i Ljungsbro - men inte förrän sanningen kommit fram via alternativa media! I början var man mycket förtegna om just detta "järnrörsfall"...

Svar: