Annons:

Infrastrukturkansliet föreslås få nya medel – en miljon per år

Infrastrukturkansliet kämpar för att få till en bättre järnväg mellan Linköping och Kalmar. Foto: KLT

Infrastrukturkansliet föreslås få nya medel – en miljon per år

Infrastrukturkansliet är ett gemensamt projekt för att stärka infrastrukturen mellan Kalmar och Linköping. Nu finns det förslag på att projektet ska förlängas med ytterligare två år.

Annons:

Det nuvarande avtalet löper ut vid kommande årsskifte och det nya avtalet föreslås gälla i ytterligare två år. Nuvarande chefen Micael Leijonhud föreslås få nytt förtroende att leda projektet som numera innefattar åtta olika kommuner.

Stångådalsbanan har fortsatt stora brister och projektets mål om att korta restiden mellan Linköping och Kalmar till två och en halv timme tycks vara långt ifrån att uppnås för tillfället. Målet för 2018-2019 är att få ett beslut om kraftiga investeringar på Stångådalsbanan i den nationella transportplanen.

Lägger näst mest

Rambudgeten för projektet ligger på en miljon kronor per år. Av dem bidrar Vimmerby kommun med 150 000 kronor. Det är näst mest av de åtta kommunerna och faktiskt mer än Kalmar kommun (130 000).

Infrastrukturkansliet startades i oktober 2010 och syftet var bland annat att skapa en starkare enad röst för satsningar längs med sträckan Linköping-Kalmar. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt