Annons:

FÖRSKOLAN ERKÄNNER BRISTER NÄR BARNET FÖRSVANN

Uppsikten var inte tillräcklig när ett barn försvann från förskolan i Frödinge. Foto: Micael Rundberg

FÖRSKOLAN ERKÄNNER BRISTER NÄR BARNET FÖRSVANN

Förskolan i Frödinge erkänner brister i samband med att ett barn försvann i förra veckan. Avvikelsen var att för få pedagoger var ute när barnet misstänks ha tagits därifrån.
– Under tio minuter hade man inte full uppsikt, säger förskolechefen Eva Johansson.

Annons:

Efter att ett barn försvann från förskolan i Frödinge för exakt en vecka sedan inledde polisen en utredning om olaga frihetsberövande. Polisen misstänker att en man i röd bil förde iväg barnet från förskolan. 

Samtidigt menade man inledningsvis från förskolan att upplevelsen var att man haft uppsikt över hela utemiljön. Nu visar utredningen att det fanns en avvikelse i samband med försvinnandet.

– Förskolans rektor och medarbetare har kommit fram till att det fanns en avvikelse i samband med en övergång av aktiviteter. Det var för få pedagoger ute i cirka tio minuter och det berodde på den här övergången av aktiviteter. Det kan handla om att ett barn behöver gå på toaletten eller att någon behöver gå och lägga sig. Då blev det för få pedagoger ute och det är den avvikelsen som uppstått, säger förskolechefen Eva Johansson. 

Upplevelsen om att man hade uppsikt var därmed felaktig?

– De som fanns ute upplevde att man hade uppsikt, men utredningen visar att man under de här tio minuterna inte hade full uppsikt.

"Tittat på åtgärder"

Det tog tio minuter innan man upptäckte att barnet saknades på förskolan. Barnet kunde en stund senare hittas välbehållet i ett dike några kilometer från platsen. Nu ska ett antal rutiner ses över.

– Vi har tittat på åtgärder för att det här inte ska hända igen. Staketet ska ses över och där behöver vi hjälp av fastighetsavdelningen. I samband med en oförutsedd händelse, där en pedagog behöver avlägsna sig, behöver man också göra en noggrann övervägning kring om man kan hålla god uppsikt och säkerhet, säger Eva Johansson och fortsätter:

– Vi har även tittat på den delen att vårdnadshavare och pedagoger ska vara goda förebilder. Det handlar om att använda grinden i samband med både hämtning och lämning. 

Informationen till övriga vårdnadshavare dröjde till torsdag eftermiddag. Då hade flera redan läst om händelsen i media. Nu ska även det ses över.

– Vi behöver titta på och gå igenom informationen. Vi ska se över akutplanen och det kommer vi göra övergripande. Den uppdateras en gång om året, men den behöver ses över igen. Vi ser inte att man gjort fel, utan pedagogerna har agerat som de ska, men det finns rutiner där kring planen som vi behöver se över. 

Vad kan det handla om?

– Vi behöver få in ett rapportblad i vår krisplan. Det kan också vara så att vi behöver kika på andra mallar. Om sådant här uppstår måste man titta på att snabbt få ut informationen.

Så det var fel att informationen dröjde så länge?

– Nej, det kan jag inte säga. Det man ska ha med sig är att ett förskolebarn skyddas av stark sekretess. Vi lämnar inte ut händelser kring enskilda barn. När det händer incidenter kontaktas alltid vårdnadshavare till berörda barn. Däremot kan vi med facit i hand se att det vi skickade ut på torsdagen kunde gått ut på onsdagen. Samtidigt är jag trygg med beslutet och att ingenting kring sekretessen röjdes. 

Men informationen borde gått ut samma dag?

– Jag kan inte säga att det skulle ha gjort det, men med facit i hand kunde den ha gått ut på onsdagen. Vi måste alltid, beroende på hur förloppet ser ut, hinna gör en prövning kring sekretessen. Den möjligheten fanns inte just där. Vi kommer titta på om vi kan informera om att någonting har hänt, men inte så mycket om själva händelsen. Det finns inte i vår rutin i dag, men vi kommer titta på det. 

Barn ska räknas in oftare

Andra åtgärder rör det förebyggande arbetet. Barnen ska räknas in oftare och vid flera tillfällen.

– Det kan bli aktuellt med västar på barnen oavsett årstid. Vi behöver också föra samtal med barnen på ett sakligt och pedagogiskt sätt kring vilka konsekvenser det kan bli om man klättrar över staketet. 

Den här veckan finns specialpedagoger på plats på förskolan.

– Det är ett stöd för personalen. Specialpedagogerna kan prata om och med barnen om händelsen. Det finns också möjligheter för vårdnadshavare att få stöd av specialpedagogerna för att kunna möta sitt barn om frågor kommer upp. 

"Det är beklagligt"

I slutet av förra veckan rapporterade vi om vårdnadshavare som håller sina barn hemma från förskolan.

– Det är väldigt beklagligt att man håller sina barn hemma. Vi jobbar såklart på att alla barn ska komma till förskolan igen. Jag har förståelse för att man kan vara orolig, men vi har tillsammans med säkerhetssamordnaren tittat på om vi ska sätta in Securitas eller andra åtgärder för utökad uppsikt, men kommit fram till att det inte behövs. Tilltron och tilliten till varandra hoppas vi ska komma tillbaka, för det är viktigt för barnen att vara i förskolan. Det är beklagligt, men ett val av vårdnadshavarna som jag inte kan göra något åt.

Tror du man återfår förtroendet när det visar sig att upplevelsen var att man hade uppsikt, men utredningen visar att så inte var fallet?

– Det hoppas vi. Saker som kommer fram behöver vi rätta till och jag hoppas absolut att förtroendet kan återskapas. 

Pedagoger och rektorer kommer nu framåt att utvärdera åtgärderna.

– Det blir en löpande process kring det här, säger förskolechefen Eva Johansson.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt