Annons:

Globträdsdagen uppmärksammades på gymnasiet:

Eleverna på Vimmerby gymnasium som jobbat med Globträdsdagen.

Globträdsdagen uppmärksammades på gymnasiet: "Mycket lärorikt"

För första gången sedan Vimmerbys globträd invigdes 2006 hölls Globträdsdagen någon annanstans än på Näs. I stället uppmärksammades den på Vimmerby gymnasium.
– Det har varit mycket intressant och lärorikt att jobba med detta, säger eleven Ina Nilsson.

Annons:

Historien om Globträdsdagen började redan 2004, när Carina Johansson och några ungdomar blev nedbjudna till FN i kenyanska Nairobi för att berätta om hur Vimmerby kommun arbetar med att implementera barnkonventionen i den dagliga verksamheten. Globträdet är ett internationellt nätverk som verkar för att skapa demokratiska mötesplatser samt främja barns rättigheter i enlighet med FN:s barnkonvention.

– De hade ett stort akaciaträd, där politiker och ungdomar träffas för att diskutera frågor som berör barn. När jag såg det kände jag att det måste vi också ha, säger Carina Johansson. 

Sockerdricksträdet på Astrid Lindgrens Näs var det Carina ville använda och det godkändes. Drygt två år senare invigdes Vimmerbys globträd och alltsedan dess firas dagen i Vimmerby. Nu var det första gången dagen firades på gymnasiet i stället för Näs. 

– Vi brukar alltid vara på Näs, men nu gör vi den här utställningen i stället. Vi ville lyfta upp frågorna ur ett annat perspektiv.

"Mycket intressant"

Utställningen, som heter "Har världen blivit bättre – för barnen?", presenterades i fredags i samband med Globträdsdagen. Den har skapats av avgångseleverna på samhälls- och beteendevetarprogrammet. 

– Det har varit mycket intressant och lärorikt att jobba med detta. Det var som en ögonöppnare att alla inte har det lika bra som oss, säger eleven Ina Nilsson.

På väggen på Vimmerby gymnasium hänger nu en världskarta. Lite varstans på kartan sitter så kallade QR-koder, streckkoder, som kan läsas av med en app på telefonen. Telefonens kamera skannar koden och skickar personen vidare till faktasidor för de olika världsdelarna.

Eleverna har jobbat med utställningen i en dryg månad. 

– De har studerat fakta från samtliga världsdelar, huruvida barnens situation har blivit bättre eller inte. Har de tillgång till sjukvård? Vaccinationer? Finns det rent vatten? Toaletter? Sanitetsfrågor, men även om barn får gå i skolan eller om de har en aktiv fritid och bra levnadsstandard och sedan jämfört det. Med hjälp av det här kan man sedan sätta länder mot varandra och jämföra, säger Carina Johansson.

Ska hänga kvar

Tanken är nu att utställningen ska hänga kvar på gymnasiet. 

– Det här är en fantastisk möjlighet. Jag undervisar i en kurs som läser om FN och FN:s olika konventioner och jag kände att det var dags att bredda och internationalisera verksamheten. Faktan ska nu hållas uppdateras och vi ska även lägga in ny fakta och sedan göra det till en nyhet, om USA skulle skriva under barnkonventionen exempelvis. Nästa klass ärver helt enkelt detta.

Att Manuel Rodriguez fick World´s Children´s Prize uppmärksammades också. Samtliga högstadieelever har fått rösta.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt