Annons:

Skolinspektionen klara med granskning – här är beslutet

Skolinspektionen avslutar en granskning gällande skolan i Vimmerby. Foto: MostPhotos

Skolinspektionen klara med granskning – här är beslutet

Skolinspektionen genomförde en regelbunden kvalitetsgranskning i Vimmerby höstterminen 2021. Ett antal utvecklingsområden identifierades – men Skolinspektionen är nöjda med redovisningen man har fått.

Annons:

Det var höstterminen 2021 som Skolinspektionen utförde granskningen av skolan i Vimmerby kommun. Skolinspektionen ansåg att kommunen som huvudman behövde utveckla sina analyser av vad som påverkar och orsakar olika studieresultat och resultat avseende trygghet.

Kommunen skulle i första hand tydligare grunda sin analys i verksamheternas olika förutsättningar och genomförande av utbildningen. 

Skolinspektionen är nöjda med kommunens redovisning i det avseendet.

"Av huvudmannens redovisning framgår att huvudmannen, tillsammans med rektorer, har utvecklat och förtydligat de stödstrukturer som finns för rektorernas arbete med att följa upp verksamheten vid de olika enheterna. Till exempel har rutinerna för kvalitetsarbetets årshjul och de stödfrågor som rektorerna utgår ifrån vid sin nulägesanalys utvecklats. Huvudmannen har också tagit fram stödmaterial för rektorerna kring rutiner kopplade till kvalitetsarbetet samt verktyg att använda vid uppföljningen. Genom de nya verktygen kan resultaten följas upp utifrån olika grunder så som till exempel elevgrupper, årskurser, ämnen och över tid.Huvudmannen har följt upp enheternas redovisade kvalitetsarbete genom verksamhetsbesök och resultatdialoger. Av huvudmannens redovisning av resultatdialoger och verksamhetsbesök i grundskolan 2022 framgår att enheternas resultat har diskuterats och kopplats till genomförande och förutsättningar. Analyserna visar på orsakssamband mellan undervisningens genomförande och förutsättningar. Exempelvis beskrivs samband mellan resultaten och enskilda lärares ledarskap, strukturer i undervisningen och lärares behörighet", skriver Skolinspektionen bland annat. 

Utifrån enheternas sammanställningar, resultatdialoger och verksamhetsbesök i grundskolan har förvaltningen redovisat resultaten för nämnden, konstaterar SI. När det gällt särskilda fall med stora avvikelser har förvaltningen kommenterat dessa med en fördjupad beskrivning av tänkbara orsaker till resultaten.

Avslutar granskningen

Kommunen beskriver också att vidtagna åtgärder har bidragit till en högre kvalitet och likvärdighet i uppföljningsarbetet, enligt redovisningen.

"De redovisade åtgärderna ligger i linje med Skolinspektionens bedömning av vad som behövs för att utveckla huvudmannens orsaksanalyser. De nya arbetsformerna ökar såväl huvudmannens som rektorernas möjligheter att göra adekvata analyser och hitta samband mellan studieresultat och skolornas arbete och förutsättningar. Av inkommit material framgår dock att det arbete som gjorts i hög utsträckning riktats mot grundskolan. Skolinspektionen vill därför poängtera vikten av att gymnasieskolan även ingår i samma utsträckning i det fortsatta arbetet. Mot denna bakgrund är Skolinspektionens samlade bedömning att utvecklingen av huvudmannens arbete med att förklara vad som orsakar skolenheternas studie- och trygghetsresultat behöver fortsätta", skriver Skolinspektionen. 

Kommunen behövde också utveckla sitt arbete med att löpande och aktivt följa upp resursfördelningen som görs för att kunna se om dessa bidrar till att eleverna når utbildningens mål. 

Här anser Skolinspektionen att kommunen påbörjat ett arbete och att de redovisade åtgärderna ligger i linje med Skolinspektionens bedömning av vad som behövs. 

"Av de exempel på insatser som Skolinspektionen tagit del av framgår exempel på detta, till exempel att elever ska nå högre måluppfyllelse än vad som prognostiserats. Det är dock viktigt att också ange konkreta följder både på
kort och på lång sikt samt hur undervisningen kan förbättras för att elever med sämre förutsättningar bättre ska kunna tillgodogöra sig utbildningen. Mot bakgrund av detta är Skolinspektionens samlade bedömning att utvecklingen av huvudmannens arbete behöver fortsätta, främst kring att formulera mål som är tillräckligt konkreta för att utvärderas", skriver man. 

Skolinspektionen anser sammantaget att arbetet påbörjats helt i linje med deras bedömning och väljer att avsluta granskningen.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt