Annons:

VEMAB inväntar åtgärdspaket från Reno Norden

VEMAB, med vd:n Torbjörn Swahn i spetsen, inväntar ett åtgärdspaket från Reno Norden.

VEMAB inväntar åtgärdspaket från Reno Norden

VEMAB fortsätter att bli nedringda om problem med sophämtningen. Nu hoppas man att Reno Nordens åtgärdspaket ska ge effekt.
– Vi väntar på att få information under denna vecka, säger VEMAB:s vd Torbjörn Swahn.

Annons:

Vittnesmålen om problemen i sophämtningen är många. Senast i dag berättade Dagens Vimmerby om Rolf Ericsson som står med två överfulla kärl.

VEMAB får 15-20 samtal om dagen som rör problemen med soporna.

– Vi har uppmärksammat problemen och har jobbat med det under sommaren. Vi hade ett nytt möte med Reno Norden i går om läget och inom kort kommer man med en satsning från RenoNordens sida. Vi väntar på att få informationen senast under veckan om hur de kommer genomföra det. Bollen ligger hos dem. De är inte nöjda med läget och det är inte vi och kunderna heller.

"Fått sämre utfall"

Den 27 juli träffades parterna och i ett pressmeddelande lovade parterna förbättring. Men klagomålen fortsätter alltså att strömma in.

– Tittar vi på de andra kommunerna i området, Högsby och Hultsfred, var de mer drabbade än vad vi var, men nu har vi i Vimmerby fått sämre utfall. Att tillföra resurser gör man inte i en handvändning, utan det är lite leveranstid på det. Nu har de lovat att återkomma med en åtgärdsplan.

Kunde ni ha gjort något annorlunda för att undvika den här situationen?

– Tittar man i backspegeln och när vi kommer längre fram kunde vi ha förberett saker på olika sätt. Det gäller att vara självkritisk.

Kunde ni ha ställt andra krav i upphandlingen?

– Upphandlingsproceduren är en sak för sig. Där har vi ställt relevanta krav och vi gjorde om upphandlingen eftersom det blev överprövat. Själva upphandlingen var tillräckligt bra som jag ser det.

Är du förvånad över mängden kritik?

– Nej. Det här har fungerat väldigt bra väldigt länge och får man inte sitt kärl tömt tycker man att kvalitén är dålig. Vi får in 15-20 klagomål per dag och i sammanhanget så är det någon procent eller två som klagat, men det finns säkert ett mörkertal också. Vissa väntar och är tålmodiga och litar på att det blir tömt.

Hur ser du på att Rolf Ericssons kärl inte har tömts två veckor efter hämtningsdagen?

– Det är väldigt svårt för mig att svara på. Vi tar emot kundsynpunkter och vidarebefordrar dem till Reno Norden och de måste hantera avvikelserna på ett bättre sätt. Varför man inte kommer ikapp måste de svara på.

Kan ni bli bättre på att informera kunderna?

– Vi försöker komma ut med information när vi vet något som är konkret.

Dagens Vimmerby har varit i kontakt med Reno Nordens avdelningschef Rickard Lindström som inte hade tid med en intervju i dag. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt