Annons:

Flera nya filmer om Vimmerby ska ge mer samhörighet

Carina Östh, Alexander Johansson och Patric Enqvist är nöjda med de nya filmerna om Vimmerby kommun.

Flera nya filmer om Vimmerby ska ge mer samhörighet

För knappt ett år sedan släppte Hultsfreds kommun en reklamfilm som fick hela Sverige att le. Nu kommer snart fem filmer om Vimmerby kommun. Målet är att få till en särskild "Vimmerbyanda".
Den första filmen släpps i dag.
– Jag blir varm i hjärtat, säger Carina Östh om filmerna.

Annons:

Filmerna kommer att släppas på sociala medier via Vimmerby kommuns kanaler på Facebook och Instagram. De fem olika filmerna har tagits fram i SLUS-projektet (Social lokal utvecklingsstrategi) och har producerats av företaget Social View. 

Den första filmen, som heter "Invånare", släpps under tisdagen. Sedan ska en ny film släppas varje vecka preliminärt. 

– Bakgrunden är vår långsiktiga plan för utvecklingen i Vimmerby kommun. Vi vill få till ett bättre samarbete och få till en Vimmerbyanda. Vi har funderat kring hur vi bäst får ut budskapet och landade i det här. Vi måste gå ihop och den andan vill vi sprida, säger Carina Östh, projektansvarig för SLUS. 

Den andra filmen som kommer att släppas handlar om näringslivet i kommunen, den tredje om föreningslivet, den fjärde om att väva samman landsbygden och staden och den femte är en sammanfattande film. Filmerna är mellan 15 och 45 sekunder långa. 

– Vi vill förmedla en känsla och stärka det sociala kapitalet. Det är gjort lite med glimten i ögat, säger Patric Engqvist, på näringslivsenheten. 

"Jättekul och en förmån"

Social View vann upphandlingen och har producerat filmerna. Alexander Johansson är nöjd med de olika filmerna. 

– Det har varit jättekul och en förmån att få jobba med det här. Det är först när det här har landat hos medborgarna som vi kan se slutresultatet. Förhoppningen är att alla ska sträva åt samma håll, att stoltheten över kommunen ska öka och att invånarna ska förenas. Vi hoppas att kommunens invånare ska reagera i generellt positiv omfattning, säger Alexander Johansson.

Exakt när filmerna släpps är inte helt spikat. 

– Vi tänker oss det här som en femstegsraket, med en film per vecka. Datumen är inte skrivna i sten, förutom att den första släpps på tisdag. 

"Varm i hjärtat"

Carina Östh, projektansvarig för SLUS-projektet, gillar filmerna. 

– Jag blir varm i hjärtat, säger hon. 

Patric Enqvist: 

– Ingen kan bli förbannad. Vi har hållit oss till äkthet och det här blir genuint och naturligt. 

Astrid Lindgren finns inte med i filmerna. 

– Vi diskuterade det, men det finns många andra aktörer som lyfter henne. Som Vimmerbybo kan det vara skönt med ett annat fokus, sedan finns alltid hennes värderingar med. 

Kostat 350 000

Nu är de nyfikna på vad responen blir. 

– Vi är vana vid att folk hör av sig och kanske inte är så nöjda. Nu ska det bli skoj att se hur det här tas emot, säger Engqvist och Östh. 

Social View kommer att utvärdera efter att den sista filmen har släppts. 

– Vi kommer att titta på utfallet och gå igenom användarna. Då har vi ett handfast underlag på hur det togs emot. 

Det tvååriga SLUS-projektet bekostas av Vimmerby kommun, Tillväxtverket och Regionförbundet. Kostnaden för filmerna ligger på 350 000 kronor. 

– I denna summa ligger en betydande del på marknadsföring på Facebook och Instagram, säger Engqvist.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt