Annons:

Drabbade kunder kompenseras efter sopstrulet i Vimmerby

Kunder kommer att kompenseras av VEMAB, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Foto: VEMAB

Drabbade kunder kompenseras efter sopstrulet i Vimmerby

Reno Norden, vars moderbolag i Norge begärt konkurs, sköter sophämtningen i Vimmerby kommun. Klagomålen har varit många – och nu har Vimmerby Energi- och Miljö AB tagit beslut om att kompensera kunderna.

Annons:

"Vi beklagar de störningar i sophämtning som förekommit under sommaren och hösten 2017. Vi arbetar tillsammans med vår entreprenör och gör allt som står i vår makt för att få hämtningarna att fungera fullt ut", skriver VEMAB i ett pressmeddelande.

Samtliga villa- och fritidskunder kommer på fakturan i november att få ett avdrag på 60 kronor inklusive moms, vilket bedöms motsvara två uteblivna hämtningar.

Kan ansöka

För de kunder som drabbats hårdare, och haft tre eller fler uteblivna hämtningar, under perioden som avses kan ansöka om ytterligare kompensation. 

Utöver de två första uteblivna hämtningar kommer kompensationen att vara 30 kronor per tillfälle. 

Med utebliven sophämtning avses missad hämtning som inte åtgärdats innan nästa ordinarie hämtningsstillfälle. Om hämtning inte kunnat utföras på grund av hinder som orsakats av fastighetsinnehavaren t.ex. att avfallet är felsorterat eller om avfallsbehållaren inte är utställd senast kl 06:00 på hämtningsdagen ges ingen kompensation, skriver VEMAB.

Blanketten som ska fyllas i hittas på VEMAB:s hemsida.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt