Linköpings kommun lämnar Infrastrukturkansliet. Foto: KLT
Linköpings kommunstyrelse beslutade på tisdagen att inte förlänga sitt medlemskap i Infrastrukturkansliet. Kommunen har varit medfinansiär sedan 2010.
Infrastrukturkansliet är ett samarbete mellan åtta kommuner för Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping.
Vid årsskiftet löper medlemskapet ut och då kommer Linköpings kommun att lämna samarbetet. Infrastrukturkansliet arbetar med att "skapa varaktiga och positiva effekter på väg och järnväg i vår region, framför allt Stångådalsbanan och riksväg 23/34".
Linköpings kommun bedömer att det med anledning av kommunens och regionens tydliga prioriteringar kring förverkligandet av Ostlänken, och i förlängningen Götalandsbanan och Europakorridoren inte är lämpligt att i nuläget vara aktiv medlem i infrastrukturkansliet som bedriver ett i och för sig viktigt lobbyarbete med andra prioriteringar, står det i förslaget till beslut.
Linköpings kommun anser att Stångådalsbanan och Tjustbanan är viktiga regionala järnvägar och ser gärna staten tar ansvar för upprustning av dem, står det vidare.
Vid kommunstyrelsesammanträdet i Linköping ska beslutet att inte förlänga medlemskapet ha klubbats i dag.
Övriga kommuner i Infrastrukturkansliet är Kalmar, Vimmerby, Hultsfred, Kinda, Mönsterås, Högsby och Mönsterås.
Centerpartiet och Kristdemokraterna i Linköping var emot beslutet.
Infrastrukturkansliets chef Michael Leijonhud vill inte kommentera. DV söker Tomas Peterson (M), kommunalråd i Vimmerby.