I dag firar svenskarna kanelbullens dag. Foto: Agneta Thorsén/hembakningsradet.se.
I dag ska kanelbullens dag firas. Ny statistik visar att kanelbullen har blivit en allt dyrare delikatess samtidigt som svensken spenderar mer pengar på att fika.
Kanelbullen är så älskad att den till och med har fått en egen dag – den 4 oktober. Den firades första gången 1999 i Sverige, detta för att det var internationella barndagen samma dag och man tyckte det var passande att dessa sammanföll.
Och man kan med säkerhet visa att kanelbullens dag är omåttligt populär.
Runt om i Sverige mumsas det kanelbullar för fullt i dag och det är en av alla temadagar som fått bäst fart.
Enligt många är kanelbullen starkt förknippad med den svenska fikatraditionen men Ulrika Torell, forskare och intendent vid Nordiska museet, säger rena motsatsen.
– Det är en myt och en effekt av smart storytelling, säger hon till Dagens Nyheter,
Statistiska centralbyrån (SCB) har tagit fram ny statistik som visar att priset på kanelbullar ökar för varje år – 75 procent från 1990 till 2015.
– Fika har ju blivit som en institution i Sverige. Det blir fler och fler fik. När företagen ser det så kan man så klart ta ut mer pengar för bullarna. Samtidigt så har ju kanelbullestorleken vuxit, det gäller överlag för många bakverk. Så det kan ju också vara att man vill få betalt för det, säger Fredrik Andersson, statistiker på SCB, till TT.
Utifrån statistiken framgår det att svensken lägger allt mer pengar på att gå ut på stan och fika. Utgifterna har ökat från 55 kronor per person och månad till 210 kronor mellan 2008 och 2015.
Som ett led i att allt fler fikar så har fler personer fått jobb i branschen. SCB har uppgifter om att 4500 personer jobbade på café eller konditori 2001 och 2015 var det 33 200 personer.
– Det är en väldigt stor ökning, som står i särklass även jämfört med andra branscher, säger Fredrik Andersson till TT.