Annons:

LRF Vimmerby vill se satsning på cykling

LRF Vimmerby vill se en satsning på bättre cykelinfrastruktur och bjöd in politikerna till en halvdag. Foto: Jakob Karlsson

LRF Vimmerby vill se satsning på cykling

LRF Vimmerby vill se en satsning på cykelbanor i Vimmerby. För en tid sedan bjöd man in kommunledningen på en cykeltur till Ingebo Hagar.
– Vi vill belysa att det inte går att cykla på den här vägen, det måste hända någonting, säger Caroline Henningsson från LRF.

Annons:

För en tid sedan tog LRF med kommunledningen på en cykeltur från Vimmerby och till Ingebo Hagar. Ett skäl till initiativet var att uppmärksamma politikerna på behovet av bättre cykelinfrastruktur.

– Vi vill erbjuda vår hjälp så att det går snabbare och blir billigare. Det är mycket trafik på väg 23/34 och en liten vägren. Bra cykelvägar gör kransorterna mer attraktiva, säger Henningsson.

– Vi vill ha så mycket cykelväg som möjligt egentligen och vet att det planeras på hela sträckan mellan Hultsfred och Gullringen. Det är viktigt både ur miljösynpunkt och hälsosynpunkt – och det tar inte alltid så mycket längre tid att cykla än att åka bil, Eleonor Nilsson, ordförande i LRF Vimmerby.

Vill se ett helhetsgrepp

Hållbarhetskonsulten och cykelentusiasten Hillevi Hemfrid, boende i Locknevi, höll en föreläsning om cykling.   

– Jag vill att man ska ta ett helhetsgrepp som främjar både vardagscyklingen och turismcyklingen. Det behövs infrastruktur, mer information till turister och sedan ändrade värderingar och mer kunskap. Kommunen skulle exempelvis kunna gynna de som cyklar till jobbet, för det finns massa studier som visar att man producerar mer om man cyklar till jobbet.

”Mycket är ju rimligt”

Landsbygdskommuner har andra utmaningar för att få igång cyklandet än storstäderna, menar Hemfrid.

– Tittar man på Vimmerby kommun så är det i stort sett bara bilar som är fordon. Det behövs ett projekt för att öka medvetandet och få igång folk. Framför allt i tätorten skulle det kunna cyklas väldigt mycket mer.  

Är det rimligt med cykelpendling från kransorterna?

– Mycket är ju rimligt. Avstånd upp till en mil är inget problem, men sen kan man ju ha elcykel eller velomobil. Alla kan cykla fem kilometer till jobbet under nio-tio månader om året och på vintern skulle man kanske behöva ha särskilt bra kollektivtrafik.

Ligger landsbygden efter städerna i tänket?

– Jag vet inte om man kan säga så generellt, men vi har andra utmaningar. Stockholm har också kommit sent med cykling, men i studentstäderna har man alltid cyklat och då måste snöröjning funka för att det är så många som cyklar. Fler måste börja cykla för att infrastrukturen ska bli bättre. Jag tror även att Vimmerby skulle kunna bli en kommun med stark cykelturism. Det finns många otroligt vackra vägar.

”Trevligt ordnat”

Hemfrid vill dra igång ett projekt för att driva på utvecklingen.

– Det går inte av sig självt, säger hon.

Komunalrådet Helen Nilsson (S) uppskattade initiativet.

– Det var trevligt ordnat. Vi cyklade från stadshuset och hit och hade en paus med frågestund. Det ska vara enkelt att cykla i kommunen, men det är till viss del en fråga för regionnivå.

– Vi vill trycka på för att cyklingen ska bli det femte transportslaget och att man fördelar pengar till cykling på samma sätt som man gör till andra projekt, säger oppositionsrådet Ingela Nilsson Nachtweij (C). 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt