Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Landstinget, Regionförbundet och länets kommuner kräver direktförhandlingar om järnvägen med regeringen. Foto: Ossian Mathiasson

Länet står enat i järnvägsfrågan – kräver förhandling

Landstinget, Regionförbundet och länets kommuner står enade i kampen för förbättrade järnvägar. Nu kräver man direktförhandling med regeringen.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Förslaget till ny nationell transportplan saknade satsningar på järnvägstråken i länet. Beskedet väckte stor upprördhet och efter en del diskussioner går nu landstinget, Regionförbundet och länets kommuner samman i en gemensam protest. Även ett antal företag ställer sig bakom det gemensamma remissyttrandet. 

Nu kräver man direktförhandlingar om järnvägen med regeringen. 

– Vi har haft en omfattande dialog i länet under hösten. Tillsammans formerar sig nu länets kommuner, landstinget och större företag i en historisk och kraftfull mobilisering för ökade infrastruktursatsningar i Kalmar län, säger regionförbundets ordförande Ulf Nilsson (S) i ett pressmeddelande. 

– I vårt gemensamma yttrande begär vi att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att direktförhandla med Kalmar län för att ta fram en samlad plan när det gäller järnvägen i länet. Från regionens sida är vi beredda att med egna medel bidra till medfinansiering så att en lösning blir möjlig, säger Anders Henriksson (S), ordförande i landstingsstyrelsen.

"Viktigaste tillväxtfrågan"

Kritiken riktar sig mot att det över huvud taget inte finns några namngivna satsningar på länets järnvägar, varken Kust-till-kust-banan, Stångådalsbanan eller Tjustbanan.

– Ökat tillgänglighet och bättre transportmöjligheter är den viktigaste tillväxtfrågan för Kalmar län, det gäller för både kompetens och gods, säger Harald Hjalmarsson (M), regionförbundets vice ordförande.

– Ska hela Kalmar län kunna utvecklas måste satsningar göras framförallt på järnvägen. Inga sådana satsningar finns i förslaget till transportplan. Nu utmanar vi från Kalmar län gemensamt staten att göra det möjligt att skapa en infrastruktur som fungerar, säger Christer Jonsson, (C) vice ordförande i landstingsstyrelsen.

Vill se flera satsningar

De olika organisationerna kräver investeringar på samtliga banor för att öka funktionaliteten och tillgängligheten. Det handlar om Kust till Kust-banan som förbinder Kalmar med Växjö, Stångådalsbanan och Tjustbanan. 

I remissyttrande tar man även upp den framtida höghastighetsbanan och att det behövs en anslutning till Linköpings station för Stångådals- och Tjustbanan. Man förespråkar även en östlig dragning av höghastighetsbanan med anslutning för Kust-till-kust-banan vid ett stopp i Växjö/Alvesta.

Den 6 december tar landstingsstyrelsen det formella beslutet om yttrandet. Regionförbundets styrelse fattar motsvarande beslut den 7 december.

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: