Annons:

Stor skillnad mellan skolorna i Vimmerby

Eleverna på Vimarskolan klarar godkänt i alla ämnen i betydligt högre utsträckning än eleverna på AL. Foto: Vimmerby kommun

Stor skillnad mellan skolorna i Vimmerby

Vimmerby kommun lyfter tiotalet placeringar i SKL:s nya skolranking – men jämfört med förra året har resultaten försämrats. I matematik är det bara 82,6 procent av eleverna som får godkänt. Samtidigt är det stor skillnad mellan de två enheterna i Vimmerby.

Annons:

Vimmerby kommun har haft som mål att bli en av landets 20 bästa kommuner i SKL:s öppna jämförelse för grundskolan. Det är man långtifrån, men på två år har man nu avancerat 81 platser; från plats 227 och till 146.

I år förbättrar Vimmerby sin position med elva platser – trots att resultaten försämrats. Det genomsnittliga meritvärdet har sjunkit från 213,4 och till 212,7. Rikssnittet ligger på 223,5.

Andelen som blir behöriga till gymnasiet ligger på 71,7, en minskning från fjolårets 75,4. Där är rikssnittet 74,1.

 Förbättrar sig sett till förutsättningarna

Däremot förbättrar man sig i SKL:s modellberäknade värde. Värdet tar hänsyn till kön, föräldrarnas utbildningsnivå, ekonomiskt bistånd och nyanlända elever (0-4 år). Vimmerby presterar 0,2 procent bättre än förutsättningarna. Det är något bättre än förra året (-2,9) och betydligt bättre än 2015 (-10,2).

Kommunen placerar ju sig nästan exakt i mitten av landets 290 kommuner. I mittenskiktet är man också i nästan samtliga faktorer som finns med i rankingen.

Enda undantaget är matematik. Elevernas genomsnittliga betyg i matte låg på 10,4 (10 motsvarar godkänt) och det var bara 82,6 procent som klarade betyget E (godkänt).

Både de noteringarna är bland de 25 procent sämsta i landet. Rikssnittet ligger på 12 respektive 87,4.

 Stor skillnad mellan enheterna

Det är viss skillnad mellan de två enheterna i Vimmerby kommun när det gäller meritvärdet. Astrid Lindgrens skola har ett meritvärde 206,9 och Vimarskolan på 217.

Större skillnad är det när det gäller andelen elever som får minst godkänt i alla ämnen. Det lyckades 60,8 procent av eleverna på AL med och 79,8 av eleverna på Vimarskolan. Det innebär att drygt 30 procent fler elever på Vimarskolan får minst godkänt i alla ämnen. 

När det gäller matematiken är det betydligt mer jämnt. 80,8 på AL klarar betyget E och 83,8 på Vimarskolan.

Hur respektive skola presterar utifrån förutsättningarna framgår inte av rankingen.

 Samband med flyktingmottagningen

Från SKL:s sida ser man ett tydligt samband mellan hög flyktingmottagning och sämre resultat.

Bland de kommuner som har lägst andel behöriga har andelen nyanlända elever i årskurs 9 varit som störst. Omvänt har de kommuner som har högst resultat i genomsnitt väsentligt mindre andel nyanlända elever.

– Klyftorna i resultat mellan elever med olika familjebakgrund är oacceptabelt stora och märks i både internationella studier och nationell statistik. Även om skolan kan göra mycket, kan den inte ensam bryta den ökande ojämlikheten i samhället. Här behövs en bred kraftsamling, säger SKL:s Per-Arne Andersson i ett pressmeddelande. 

Andersson vill inte dra förhastade slutsatser av jämförelsen.

– Däremot tror jag att vi med säkerhet kan säga att den svenska skolan i flera delar är ansträngd just nu. Det handlar både om svårigheter att rekrytera behöriga lärare och att vi har många nya elever som gått kort tid i svensk skola, säger Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad på SKL.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt