Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Två medarbetare på Försäkringskassan i Västervik har anmälts efter misstankar om rasistiska uttalanden. Foto: Försäkringskassan

Statligt anställda utreds för kränkningar – kallade invandrare ”babbar”

Två anställda på Försäkringskassan i Västervik har anmälts. Båda misstänks för flera rasistiska tillmälen. Bland annat ska en av dem ha kallat invandrare ”babbar” och ”babbelutter”.

Händelsen uppmärksammades i samband med en utredning av arbetsmiljön. Enligt utredningen som gjort ska de anställda ha använt grovt rasistiska tillmälen mot invandrare. Västerviks-Tidningen var först med att rapportera om händelsen och den person som använt uttryck som ”babbar” och ”babbelutter” menar att hen inte lagt någon värdering i uttrycket.

Den andra personen nekar till anklagelsen.

Medarbetarna ska nu utredas av Personalansvarsnämnden.

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

8 kommentarer

Bo Carlsson 2018-02-11 15:52:52

Då ska det anmälas men när de ljuger om sin ålder då händer inget.

Desse 2018-02-12 08:02:22

Bosse. Skaffa dig en vän att prata med istället för att syra kommentarsfältet med tråkig attityd och "smyg"rasism.

Ommadawn 2018-02-12 09:56:15

@Bo Carlsson: Ja, det ska anmälas! Ingen och jag menar INGEN har rätt att kalla någon "Babbe", "Blatte", "Svarting", "Neger", "Svennejävel" och "Potatisskalle"!!!
Tycker man annorlunda då är man störd i hjärnan!

Linda 2018-02-12 12:21:29

Händer inget när vi kallas HORA m.m va???

Ommadawn 2018-02-12 16:34:31

@Linda: Ja, det gör det. Jag personligen känner till 3 fall där vissa idioter har kallat någon för "hora" och fick sparken från jobbet plus att det blev någon rättegång med men vad var utfall av det - vet jag tyvärr inte. Det är bara att anmäla och stå på sig.

Bo Carlsson 2018-02-13 19:56:55

"Desse" det är väl bäst att passa på medan internet är fritt, det låter som att makthavarna vill begränsa det med så de slipper höra obekväma sanningar.

Ormet kruper 2018-02-13 22:45:37

Det är några här som går igång och missar poängen. Lite synd, för det är just känslostyrt beteende som bidragit till att sätta oss där vi sitter. PK har spelat ut rasisistkortet och anklagat alla som pekar på ett problem. Till exempel bidragsfusk genom att ljuga om sin ålder. Man blir jättearg och är jätteduktig och tycker jättelilla om rasister. Men - man missar själva poängen.

Man silar mygg och sväljer kameler. Det råder inte likabehandling kring rasism och kränkningar i avlånga landet. Det är det Bo och Lisa menar, tror jag.

Möjligen beror detta på, eller färgas av, att vi alla är barn av vår tid. Vi som växte upp då invandringen var en tillgång och inte ett problem, har en annan insikt och en annan toleransnivå. Förr kunde man utan påhopp både skämta om och kritisera invandring utan att PK fördömde. Utan att någon blev kränkt.

Idag är det livsfarligt att ens antyda att invandring är förknippad med problem - fråga er själva varför. Är kritik lättare att acceptera när det som kritiseras egentligen inte är ett problem, än när det som kritiseras verkligen är det? Ska det då till varje pris skyddas från kritik?

Sluta blunda för problemet och sluta bli förbannade på den som pekar på det. Det är inte bra för någon. Varken ny eller original, tjock eller smal. Snygg eller ful, tråkig eller kul.

Om det finns en ras. Människorasen, kan det då finnas rasism?

Bo Carlsson 2018-02-14 10:58:28

"Ormet kruper" Så där lång utläggning orkar jag inte skriva ifall smurfarna inte publicerar. Det är svårt att veta vad som är korrekt och inte, och det verkar bli mindre och mindre.