Annons:

Företagaren: ”Började skratta när jag såg rankingen”

Företagaren Henrik Ingström har fått vänta i nästan fyra månader på ett svar från kommunen.

Företagaren: ”Började skratta när jag såg rankingen”

Vimmerby kommuns tjänstemän får som vanligt ett lågt betyg av företagarna i Vimmerby i Svenskt Näringslivs enkät. Företagaren Henrik Ingström är inte förvånad. Han skickade ett mejl till en kommunal tjänsteman den 22 januari – och har ännu inte fått något svar.
– Jag börjar alltid skratta när jag läser om de här rankingarna, säger han.

Annons:

För tredje året i rad ger näringslivet Vimmerby kommuns tjänstemän ett lågt betyg när det gäller attityden till företagande. På den sexsiffriga skalan landar betyget på 2,89. Det är långt upp till betyget 4 som innebär ”bra”. Snittet i landet ligger på 3,29.

Henrik Ingström, som driver Ingströms Bygg & Montage, är inte förvånad över den låga siffran. Den 22 januari i år frågade han en högt uppsatt kommunal tjänsteman om kommunens upphandlingsrutiner för tjänster som hans företag erbjuder.

Den 12 mars skickade han en påminnelse om sin fråga till samma tjänsteman.

Den 6 april skickade han ett mejl i ärendet till kommunchefen Carolina Leijonram.

Den 16 maj hade han ännu inte fått något svar.

– Det är inte superenkelt att få kontakt med kommunen. Det är småfrågor som kanske tar en minut att svara på och det handlar om att jag vill ha information om hur de upphandlar småentreprenader i upphandlingar som ligger under tröskelvärden. Jag vill veta hur direktupphandlingarna går till helt enkelt, berättar Ingström. 

 "Misslyckas rätt stort"

Ingström är kritisk mot den långa väntetiden.

– Vill man svara på mina frågor så tar det en minut eller så kan man svara att man inte vill svara. Någon form av återkoppling är rimlig att få när man hör av sig till kommunala tjänstemän. Tjänstemännen har en servicetjänst för oss medborgare och företagare. Det är normal kundservice som de ska lyckas med. Jag tycker att man misslyckas rätt stort om man inte kan svara på fyra månader.

Ingström är inte förvånad över det låga betyget i rankingen.

– Jag börjar alltid skratta när jag ser de här artiklarna. Om man bara ser till det lilla som jag har erfarenhet av så är det väl inte särskilt konstigt att det ser ut som det gör. Jag trodde verkligen inte det skulle vara såhär illa. Jag trodde på ett svar inom max tre dagar.

 Kan ge mer affärer

Hur väntetiden påverkar hans företag är förstås svår att säga.

– Det gör det väl inte direkt, men det skulle ju kunna ge mer affärer och på sikt ger det mer arbetstillfällen. Om man inte kan lämna anbud på smågrejer kan man inte ens vara med och tävla om kommunens jobb och allt finansieras av skattemedel. Det finns mängder med företag som har liknande business som jag och jag vill bara veta hur förfrågan ställs när de här jobben beställs, men det verkar inte som att jag får veta det.

Hur kommunchefen Carolina Leijonram ser på kritiken och resultatet i rankingen kan du läsa om här. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt