Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

En ny rapport menar att flyktinginvandringen är en kostnad för Sverige. Foto: Tomislav Stejpic/Migrationsverket

Ny rapport: Flyktinginvandringen en kostnad för Sverige

Flyktinginvandringen är en kostnad för Sverige. Det visar en rapport från Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, ESO, som presenterades under torsdagen.
Det skriver SVT Nyheter.

Rapporten är skriven av Joakim Ruist vid ESO, en självständig kommitté under Finansdepartementet med uppdrag att ge underlag för samhällsekonomiska och finanspolitiska beslut.

Enligt rapportförfattaren har flyktingar i studien identifierats med precision från år 1990 och framåt. För åren dessförinnan utgår studien från att samtliga invandrare från länder som Irak, Ungern, Chile och Afghanistan var flyktingar.

Studien visar att flyktingars sysselsättningsutveckling gradvis försämrats under tidsperioden. På 1980-talet uppges integrationen ha varit betydligt snabbare än under 1990-talet och framåt. Sedan krisen på 90-talet har integrationstakten varit jämnare, men en gradvis försämring kan skönjas. 

Forskaren Joakim Ruist menar att integrationen sannolikt aldrig kommer gå så snabbt som på 80-talet, men att beskriva den som misslyckad är överdrivet, hävdar han.

– Det finns inte någon måttstock enligt vilken man kan vara säker på att man riktigt vet vad man talar om när man säger lyckad eller misslyckad, men vi kan konstatera att det alltid varit svårt att sätta flyktingar i sysselsättning, säger Ruist i SVT:s Morgonstudion.

Skillnader mellan flyktinggrupper

Rapporten visar också att det är stora skillnader mellan flyktinggrupper från olika ursprungsländer. Under vissa perioder har sysselsättningsgraden varit mer än 40 procent högre bland de mest framgångsrika grupperna jämfört med de minst framgångsrika.

Under de första tio åren har kvinnliga flyktingar i Sverige i allmänhet betydligt lägre sysselsättningsgrad än män, ett glapp som efter 20 år så gott som jämnar ut sig, enligt rapporten. 

Kostar 74 000 per år

I studien görs också en prognos av flyktinginvandringens, samt flyktinganhöriginvandringens, långsiktiga påverkan på den offentliga finanserna. Det har gjorts genom en beräkning av flyktingars och anhörigflyktingars bidrag till den offentliga sektorns finanser under sin livstid i Sverige. 

Enligt prognosen är flyktinginvandringen både på lång och kort sikt en kostnad för Sveriges offentliga finanser. Kostnaderna uppges vara högst de första åren efter invandring, varpå genomsnittsflyktingen sedan ger ett positivt bidrag till statskassan, som dock inte täcker underskottet från de första åren och det som sedan uppkommer vid pensionen.

”Osäkerheten i beräkningarna är stor, men indikerar att nettoomfördelningen via de offentliga finanserna till en genomsnittlig flykting under hela dennas livstid i Sverige uppgår till i genomsnitt 74 000 kronor per år. Som jämförelse var omfördelningen till en genomsnittlig flykting i Sveriges befolkning 2015 cirka 60 000 kronor”, står det i rapporten.

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Taggar i artikel

Annons:

11 kommentarer

Bo Carlsson 2018-06-01 10:16:58

Det visste väl alla med sunt förnuft, bara naiva miljöpartister och sossar som tycks leva på en annan planet tror något annat. Konstigt att rapporten fick publiceras.

Berra 2018-06-01 13:37:05

Bra sagt Bo! Men du ska ju inte tro att de tar in fakta trots att de blir överbevisade.

De kommer med något hittepå om den undersökningen ska du se!

Turbo 2018-06-01 18:48:34

Bo & Berra hade turen att födas och leva i ett land som Sverige. Det är inte alla förunnat. Klart att det kostar att ta emot flyktingar och det visar på att vi har en vilja att hjälpa människor på flykt. Bo & Berra vill inte detta och anser det "var bättre förr". Måste vara trist att leva i Sverige när ni känner så. Se så ut i världen med er så tar vi andra hand om "det sjunkande skeppet"

Lars Larsson 2018-06-01 21:52:33

Detta är en av många rapporter. Vem har någonsin påstått att flyktingverksamhet är något Sverige skulle bedriva i vinstsyfte? Möjligen Bert Karlsson. Har verkligen inte livet en högre mening än att tjäna pengar? Rikast vid sin död har vunnit - eller...? Ge, så ska du få!

Upplyst 2018-06-01 23:24:46

Turbo du vet inte vad du pratar om. Man har inte tur eller otur när man föds, eller tror du att man tilldelas ett land utifrån slump? Vilken sagobok lever du efter?

Alla dessa verklighetsfrånvända bortklemade individer som inte förstår vad som håller ihop ett land. Jösses! Ja, klart att det kostar, så ett rätt har du. Vem betalar då, Lorry, ”tänkte inte på det?”

Ta in omvärlden innan du uttalar dig, vet du ingenting om massinvandringen? Läs på historia om du tror det var bättre förr, vad gjorde du för 30 år sedan? Jobbade, betalade skatt? Var du med och byggde ett land? Nä, just det...

Eddie 2018-06-02 11:46:29

Upplyst du vet inte vad du pratar om. Tror du att man väljer sina föräldrar och de land man ska tillhöra vid födseln? Vilken sagobok lever du efter? Massinvandring? Sverige har c:a 10 miljoner invånare varav en fjärdedel har utländsk bakgrund, de länder som kan tala om massinvandring är de grannländer som tar emot flera miljoner flyktingar vid krigshändelser, det kan man kalla MASSINVANDRING. Tyskland är två tredejedelar av Sveriges yta och ligger runt 80 miljoner invånare. Vad anser du är massinvandring? Du som gillar historia, hur såg det ut i Sverige under 1800 talet när många svenska massutvandrade till Amerika och drömmen om guld och gröna skogar, Lorry, "tänkte inte på det". Vilket land byggde DU för 30 år sedan? Ett land som ska "isolera" sig från omvärldens alla problem och upprepa mantrat "Det är inget lotteri var man föds, skyll er själva" Ha ha nä du..kom in i matchen nu.

Bo Carlsson 2018-06-02 14:28:55

Vi hade tur som föddes i Sverige, ungefär som att säga att ett fotbollslag har haft tur som vunnit serien efter 22 matcher. Hårt arbete kallas det.

Måttet rågat 2018-06-02 17:46:20

Bo Carlssons "hårda arbete" för Sverige verkar bestå i att skriva kommentarer i denna tidning. Kan inte generera mycket skattepengar till välfärden. Ut och jobba med dig BO och bidra till samhället, som alla vi andra!

Berra 2018-06-02 20:09:02

@Turbo: Varför ska vi ut i världen? Jag vill bo kvar här, men i trygghet.

Det finns ingen trygghet idag, och inte ens du som lever i en utopi tillsammans med trollet Lars Larsson kan väl ha undgått det?

Jag har jobbat i hela mitt långa liv och betalat skatt. Jag har aldrig varit arbetslös utan kämpat på med olika jobb, men alltid försörjt mig själv. Har du Turbo?

Bo Carlsson 2018-06-02 23:32:45

Jag har gjort mitt, har nog arbetat mer än du någonsin kommer att göra.

Ingemar 2018-06-03 19:03:00