Annons:

Skatteverket varnar: hundratusentals personers uppgifter har läckt ut

Hundratusentals personers privata uppgifter har läckt ut. Foto: Pixabay

Skatteverket varnar: hundratusentals personers uppgifter har läckt ut

Hundratusentals personers privata uppgifter har läckt via bank-id när en underleverantör till Telenor skaffat sig information via telekombolagets hemsida, skriver Aftonbladet. Nu har Skatteverket gått ut med ett mejl där de varnar för läckan.

Annons:

I ett mejl till allmänheten varnar nu Skatteverket för att en underleverantör till Telenor skaffat sig tillgång till personuppgifter. Mellan 120 000 och 140 000 personer ska vara drabbade. 

Om du har besökt Telenors hemsida de senaste månaderna kan du ha ombetts logga in på Skatteverket via din e-legitimation. Syftet har varit att "förenkla ditt ärende" hos dem.

”Vad du inte fick veta var att Telenors underleverantör Identitrade AB, via sin tjänst Identiway, i och med det skaffade sig tillgång till information om dig som finns på Skatteverkets Mina sidor. Det vill säga var du bor, vilken inkomst du haft under året med mera”, skriver Skatteverket i varningsmejlet.

"Inte acceptabelt"

Varför det har gått till så här är oklart, men myndigheten uppger att de ser allvarligt på det som inträffat.

”Den tekniska möjligheten att dela information på det sättet finns visserligen, men det är inte tillåtet att använda den.”

Nu ska Telenors och Identitrade AB:s möjlighet att skaffa information om dig ha spärrats.

Enligt BankID:s regler är det som hänt inte acceptabelt. Händelsen är anmäld till Post- och telestyrelsen samt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, skriver TT.

"Viktigt att belysa"

I ett sms till sina kunder skriver Telenor:

”Hej, du har nyligen mottagit eller kommer inom kort att få ett brev från Skatteverket med anledning av att du använt vår tjänst för att legitimera dig som betalningsansvarig på Mitt Telenor. På grund av en felaktig inställning i tjänsten har vi stängt ner den. Du är inte utsatt för någon risk och behöver inte göra något med anledning av detta”.

Tjänsten stängdes omedelbart när Telenor blev varse om händelsen.

– Det vi tycker är viktigt att belysa är att vi har gjort oss skyldiga till ett misstag. Det handlar om samtycke, men tyvärr har fler uppgifter än uppgifterna som gäller under samtycket hämtats. Det är inte alla uppgifter, men det är uppgifter som namn och adress. Inte inkomst. Tyvärr har Skatteverket gått ut med information som inte är fullständig, säger kommunikationschefen Aron Samuelsson, till Aftonbladet.

Händelsen har också rapporterats till Datainspektionen. Nu väntar en utredning om vad som har hänt.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt