Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Den gemensamma förvaltningen har gjort framsteg, enligt ny mätning. Bilden är en genrebild. Foto: Pixabay

Positiv utveckling för gemensam förvaltning i servicemätning

Den gemensamma miljö- och byggnadsförvaltningen för Hultsfred och Vimmerby kommun har en positiv utveckling i servicemätningen Löpande Insikt. Resultaten visar en positiv utveckling inom alla serviceområden och alla myndighetsområden går starkt framåt, enligt ett pressmeddelande.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

I undersökningen Löpande Insikt får ett urval av de företag, privatpersoner, föreningar och offentliga organisationer som har haft ett ärende inom bygglov, miljö- och hälsoskydd samt livsmedelskontroll bedöma hur de upplever förvaltningens service inom områdena information, tillfällgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. 

För årets sju första månader har fem serviceområden minst betygsindex 70, vilket motsvarar ett högt betyg. Det sjätte serviceområdet, som är information, ligger precis på gränsen till ett högt betyg.

– Det är ett mycket positivt resultat som visar att vi är på rätt väg. Jämför vi med resultatet från samma period under förra året så har vi högre betyg inom alla serviceområden och flera områden har ökat markant. Det är riktigt bra, säger Sofia Aust, kvalitetskoordinator på miljö- och byggnadsförvaltningen, i ett pressmeddelande.

Bättre effektivitet

Effektiviteten har blivit mycket bättre, enligt mätningen. Förvaltningen har också gjort flera insatser för att öka just effektiviteten men även tillgängligheten. Bland annat har en omorganisation genomförts och ärendehanteringssystemet har bytts för att underlätta ärendeflödet.

– Det är höga krav på att vi ska vara effektiva och ge en snabb handläggning, framförallt inom bygglov. Därför är det extra roligt att de förändringar vi har gjort för att öka effektiviteten får positiv respons från våra kunder, säger Sofia Aust och fortsätter:

– I slutet av juni lanserade vi även e-tjänster genom Mittbygge och telefonnumret 0495-24 14 00 som tar emot samtal till förvaltningen. Men dessa förändringar kan vi inte se resultat av än i undersökningen, säger Sofia Aust.

Förvaltningen hoppas att alla tar sig tid att svara på undersökningen.

– Det är jätteviktigt för oss att veta hur våra kunder upplever vår service. Kundernas svar ger oss direkt återkoppling på vårt arbete. Svaren hjälper oss även att sätta upp mål för att utveckla vår verksamhet och bli bättre.

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: