Annons:

Missnöjd kund från Vimmerby får inget gehör i ARN

En missnöjd kund i Vimmerby anmälde ett företag till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Men nämnden anser inte att bolaget brustit i konsumenträttsligt hänseende och avslår kravet.

Annons:

Vimmerbybon beställde ett paket med påslakanset och ett spjälskydd för knappt 1 500 kronor från företagets webbplats i november 2017. Han returnerade dock varorna med den returfraktsedel som skickades med i paketet, enligt honom.

Men företaget fick aldrig returen. I stället hamnade returen på en adress i Östersund. Enligt Vimmerbybon har Postnord levererat i enlighet med returfraktsedeln. 

Företaget har motsatt sig kravet på att återbetala drygt 1 200 kronor till mannen, den faktura mannen velat få makulerad. Enligt företaget är det tekniskt omöjligt för bolaget att skapa en returfraktsedel till en annan andress än den egna. "Bolagets adress ligger inlagd i postens system där bolaget har ett kundnummer", skriver man.

Bolaget uppger också att man alltid skickar en "spegelvänd" returfraktsedel till kunden och misstänker därför att kunden råkat använda en felaktig retursedel från ett annat företag alternativt att posten hanterat paketet fel. Bolaget ska också ha bett Vimmerbybon att återkomma med en bild på fraktsedeln.

Allmänna reklamationsnämnden menar att utredningen i ärendet inte ger stöd för slutsatsen att mannen skulle ha fått en felaktig retursedel eller att bolaget av någon annan anledning är ansvarigt för att paketet levererats till fel adress. 

Nämnden anser därför att mannen inte har rätt till återbetalning och avslår kravet. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt