Annons:

Kraftgången för Vimmerbys skolväsende fortsätter – ny bottenplacering

Vimmerby hamnar på plats 223 i SKL:s jämförelse av kommunernas skolverksamhet. Foto: Vimmerby kommun

Kraftgången för Vimmerbys skolväsende fortsätter – ny bottenplacering

Vimmerby ska bli Sveriges bästa skolkommun. För närvarande bedöms 229 av 290 kommuner vara bättre. I dag presenteras SKL:s öppna jämförelse av kommunernas grundskoleverksamhet – och resultatet blev en ny besvikelse för Vimmerby.

Annons:

Vimmerby hamnar alltså på plats 230 i år. Det är ytterligare en försämring jämfört med förra året, då Vimmerby dök från 74:e till 213:e plats. 

Dagens Vimmerby kommer att granska jämförelsen och återkomma med mer fakta inom dagen. 

I ett pressmeddelande skriver kommunen så här om resultatet: 

– Förra årets låga resultat i matematik har förbättrats avsevärt i årets jämförelse. Anledningen till årets resultat är främst att en större andel elever än föregående år inte uppnått kunskapskraven i alla ämnen, säger Bertram Stenlund Fridell, kvalitetssamordnare på barn- och utbildningsförvaltningen.

Varje år jämför SKL Sveriges kommuners resultat i grundskolan utifrån ett antal faktorer. SKL gör också en sammanvägd rankning av kommunerna utifrån detta.

Den största anledningen till kommunens blygsamma placering är att endast 69 % av eleverna i årskurs 9 fick betyg A-E i alla ämnen, vilket är lägre än föregående år. Det är framförallt pojkarna som saknade ett eller flera betyg när de slutade årskurs 9. Samtidigt är det en större andel elever som är behöriga till gymnasiet än föregående år. Där klättrar Vimmerby kommun över 100 placeringar i rankingen.

– I år är resultaten i matematik mycket bättre än föregående år, vilket också påverkar behörigheten till gymnasiet, säger Bertram Stenlund Fridell. Det är främst flickornas resultat som förbättrats, vilket gör att Vimmerby kommun klättrar 200 placeringar och nu tillhör de 25 % bästa kommunerna i Sverige vad gäller andelen flickor med betyg i matematik och med behörighet till gymnasiet.

– Trots en sämre ranking kan vi se att trenderna är positiva både vad gäller faktiska ämnesresultat, SKL:s skolenkät samt interna enkäter kring hur elever, vårdnadshavare och medarbetare upplever skolan, säger Birgitha Sahlin, förvaltningschef. Den stora utmaningen finns främst kring pojkarnas resultat genom hela grundskolan.

Under kommande läsår kommer fokus ligga på att stärka rektorernas möjligheter att vara pedagogiska ledare. Lärarna kommer att få möjlighet att fortsätta utveckla undervisningen tillsammans genom kollegialt lärande, som man bl.a. arbetat med under innevarande läsår genom Skolverkets kompetensutvecklingsinsats ”Matematiklyftet”. Vimmerby kommun kommer även att få stöd från Skolverket i detta arbete genom satsningen ”Samverkan för bästa skola”.

I det sammanvägda resultatet ingår andel elever i åk 9 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen, elevernas genomsnittliga meritvärde och andel elever som är behöriga till ett yrkesprogram. Dessa indikatorer jämförs också med ett modellberäknat värde.

I årets upplaga av Öppna jämförelser grundskola har SKL återigen gjort en förändring kring hur resultatet beräknas och skriver i rapporten att ”Att måttet har förändrats i relation till föregående år gör att jämförbarheten över tid inte är fullständig”.  Man har i år tagit bort betygen i åk 6 i sammanvägningen. Det innebär att kommunernas rankning helt bygger på slutbetygen i åk 9.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt