Annons:

Bytte till Telia – vill ha ersättning från kommunen

Vimmerbybon Janne Strömsten ville vara lojal mot kommunen – men nu har tålamodet trutit. Foto: Simon Henriksson

Bytte till Telia – vill ha ersättning från kommunen

Janne Strömsten valde Vimmerby Fiber för att vara lojal mot kommunen. Någon fiberanslutning blev det aldrig – och nu har han i stället nappat på Telias kampanj och vill ha ersättning av kommunen.

Annons:

Våren 2015 stod Vimmerbybon Janne Strömsten i valet och kvalet: Vimmerby Fiber eller Telia. Till slut föll valet på kommunens eget fibernät.

– Jag skulle vara lokalpatriot och ville gynna det lokala, men det fick man fan för, säger han.

Nu när Telia kör en uppsamlingskampanj i Vimmerby tätort var valet enkelt. Strömsten drog tillbaka sin intresseanmälan till Vimmerby Fiber – och tecknade ett avtal med Telia i stället.

– De har redan varit här och satt upp en skylt och i början av juni kommer de och projekterar installationen. Jag hoppas kunna få fiber innan midsommar och har begärt min intresseanmälan till Vimmerby Fiber i retur.

Vill ha mellanskillnaden

Strömsten får dock betala ett högre pris för att han valde att vara lojal mot kommunen. Telias pris i uppsamlingskampanjen är ett par tusenlappar högre jämfört med företagets första kampanj i Vimmerby och cirka 3 500 kronor högre än Vimmerby Fibers erbjudande.

Nu kommer Strömsten att skicka en faktura till kommunen på mellanskillnaden.

– Jag hoppas att jag får mellanskillnaden av kommunen, men det kan man nog se i himmelen efter. Jag blev lovad en fiberanslutning av Vimmerby Fiber för 18 500 förra året och nu får jag ta en konkurrent för 22 000. Då borde de ersätta att de inte kunde efterleva det de lovat. Jag tycker att kommunen borde vara så professionell att de har klart under fötterna innan de lovar saker som de sedan inte kan hålla. Det här har skötts väldigt amatörmässigt.

”Kan inte lova saker”

 Mest kritisk är Strömsten mot kommunikationen från projektet.

– De har inte hört av sig över huvud taget. Hela förra sommaren skickade jag mail med jämna mellanrum. Ibland kom svar om att de inte kunde ge något svar, men det var allt. Husägaren mittemot har haft det exakt likadant. Han har också sagt upp Vimmerby Fiber och tagit Telia i stället.

Hur har förtroendet för kommunen påverkats?

– Man ska inte ska dra alla över en kam. Det finns mycket som är bra, men det här har skötts skandalöst dåligt. Man kan inte lova saker och sedan inte hålla det. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt