Annons:

Turistbyrån satsar på tv-reklam – ska dra hit fler besökare

Vimmerby Turistbyrå, med chefen Peter Göransson (bilden) i spetsen, satsar på nya tv-reklamer.

Turistbyrån satsar på tv-reklam – ska dra hit fler besökare

Vimmerby Turistbyrå provar ett nytt grepp för att locka hit svenska och utländska turister. I vinter kommer en handfull reklamfilmer att vara färdigproducerade. – Vi har haft det här i tankarna länge, säger turistchefen Peter Göransson.

Annons:

Nästa år blir det ännu fler turister i Vimmerby kommun. Om Vimmerby Turistbyrå får som de vill i alla fall. Turistbyrån satsar på ett antal olika tv-reklamer – en mer generell Vimmerbyreklam, som ska vara över en minut lång, och några mer allmänna och tematiserade med inriktning på bland annat upplevelser, kultur och natur. Filmerna kommer att kunna användas kostnadsfritt av alla som vill.

– Vi har haft det här i tankarna länge och pratat om det, men det är alltid en kostnad och man måste hitta rätt tajming. Med stödpengar från Regionförbundet, Sparbanksstiftelsen och våra medlemsföretag har vi kunnat köpa tjänsten av Studio Rosenfors. Det de har visat oss av sina tidigare jobb imponerade och de har nu filmat olika miljöer i Vimmerby, som sedan har klippts ihop. Eventuellt kommer vi att lägga på egenroducerad musik, säger turistchefen Peter Göransson.

Tyska marknaden troligen

Filmerna ska kunna visas i Sverige och Europa. I vilka länder och kanaler är inte helt klart.

– Vi måste nischa oss och kommer att lägga stort marknadsföringskrut på det här. Att det blir den tyska och danska marknaden i alla fall är troligt. Kanske blir det lokal-tv också. Känner vi att det är Mälardalen vi ska synas i, så ska vi trycka på det till exempel.

"Får grotta ned oss"

Hur stora pengar Turistbyrån kommer satsa är inte helt klart än. Inte heller hur många fler besökare de räknar med. 

– Vi får grotta ned oss i det. Det är svårt med volymer, men det är en del av det varumärkesbyggande och vi tänker att vi ska trycka på sambandet mellan Vimmerby och Astrid Lindgren ännu mer och på så sätt ge en bredare bild av besöksnäringen. Vi ser också samarbetet med handeln och värdskapet som två viktiga ingredienser för att vi skall lyckas.

Marknadsrådet som består av representanter från Vimmerby Turistbyrå, Astrid Lindgrens Värld, Oxgården, Astrid Lindgrens Näs, Tuna Samhällsförening och Patric Engqvist från Vimmerby kommun har varit delaktiga i förarbetet.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt