Annons:

  • En av grundarna:

    Per Alexandersson, en av grundarna till Hultsfredsfestivalen, intervjuades av en annan av grundarna – Putte Svensson Sahlin. Foto: Simon Henriksson

  • En av grundarna:

    Per Alexandersson är numera chef för underhållningen på Liseberg.

En av grundarna: "Hade extrem betydelse för Hultsfred"

I lördags var en av grundarna till den legendariska Hultsfredsfestivalen tillbaka på klassisk mark. Per Alexandersson är numera chef på nöjespalatset Liseberg – men i lördags blev han intervjuad av den gamle parhästen Putte Svensson Sahlin.
– Det är svårt att mäta, men festivalen har haft en extrem betydelse för Hultsfred, säger han.

Annons:

Han är en av männen bakom det som aldrig skulle vara möjligt. 

Per Alexandersson, ursprungligen från Silverdalen, är en av anledningarna till att den mest klassiska festivalen av dem alla en gång såg dagens ljus. 

Tillsammans med Putte Svensson Sahlin, Gunnar Lagerman och Håkan Waxegård grundade han festivalen. Men resan började med Rockparty långt tidigare. Om det berättade han under en lång intervju med Putte Svensson Sahlin i samband med Musik Non Stop i Hultsfred i lördags. 

– Vi började med Rockparty 1981 och arrangerade några mindre spelningar. Så egentligen var det en slump med festivalen. Plötsligt hade vi bara en festival. Anledningen var att när vi gick på högstadiet åkte vi ofta till Lund, Karlshamn eller Linköping för att gå på spelningar och då tänkte vi: "det här kan vi ju göra hemma", säger han.

"Extrem betydelse"

1986 var den första Hultsfredsfestivalen. Sedan dess har mängder av legendariska spelningar ägt rum på scenerna vid Hulingens strand. 

Hultsfredsfestivalens betydelse för Hultsfred är förstås ovärderlig. Det medger även Per Alexandersson.

– Det är svårt att mäta, men det har haft en extrem betydelse. När festivalen peakade var det det mest bevakade evenemanget i Sverige. Ekot avslutade inte sina sändningar med vädret, utan med att det hade varit en lugn natt i Hultsfred. 

Per Alexandersson blev kvar under samtliga festivaler. I bland som den högst ansvarige, i bland endast i bakgrunden. 1988 blev han heltidsanställd.

Festivalens påverkan på musiksverige och andra, senare festivaler var stor.

– Många, många har försökt att kopiera Hultsfredsfestivalen. Vi var helt enkelt jävligt bra på att göra fest. Att vi sedan tog beslutet att bredda oss, när vi tog in Sven-Ingvars, Kurt Olssons Orkester och så vidare, det segmentet var väldigt välkommet. Vi sa också alltid att ska ett svenskt band slå igenom så ska det slå igenom i Hultsfred. 

Bland annat slog ett av Sveriges största band – Kent – igenom i Hultsfred. 

"Finns inte en chans"

Per Alexandersson är förstås ett erkänt namn i den svenska festival- och musikhistorien. Efter tiden med Hultsfredsfestivalen var han bland annat musikchef på P3. Sedermera hamnade han på tv. 

För ett antal år sedan sökte han jobbet som underhållningschef på Liseberg. Ett jobb han fick – och trivs med. 

– Jag trivs väldigt bra. Faktum är att man har makt i Sverige över livemusik. I ägardirektivet står att vi ska bedriva verksamhet för alla i Göteborg och konsertverksamheten ligger högt, men att åka karusell är förstås etta. Framför allt tjänar Liseberg pengar på mat, aktiviteter och spel. Det är inte konserterna som drar in pengar. 

Att överleva utan någon servering tror han är omöjligt i framtiden. 

– Det finns inte en chans utan utskänkning, menar han. 

Åker hem ofta

När det gäller relationen till Hultsfred i dag så åker han tillbaka ganska ofta. Mamman bor fortfarande kvar, och likaså en del vänner. Han valde att ösa beröm över Putte Svensson Sahlin och det jobb han och hans fru lägger ned. 

– Det är ju fler konserter nu än vad det var under Rockparty-tiden då. Hultsfred är verkligen en levande musikplats. Det finns en tradition och ett kulturellt arv att värna om här. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt