Annons:

Svenskarna handlade rekordmycket under juni månad

Svenskarna handlade rekordmycket i juni. Foto: Pixabay

Svenskarna handlade rekordmycket under juni månad

Det var ingen blygsam handel i juni. Totalt handlade svenskarna för 70 miljarder kronor i juni. Det visar nya siffror från SCB och HUI Research.
– Vi har haft en bra midsommar- och semesterförsäljning, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI Research.

Annons:

Inom detaljhandeln ökade försäljningen med 3,5 procent jämfört med samma månad förra året. Det gör att juni är den bästa försäljningsmånaden hittills i år. 

Dagligvaruhandeln, där livsmedel ingår, ökade med 1,7 procent jämfört med juni 2016.

– Vi har haft en bra midsommar- och semesterförsäljning. Efter midsommar har vi också haft ett högre snittkvitto i butikerna för då handlar vi dyrare. Sedan får vi inte glömma bort att dagligvaruhandeln är det enda som visar upp inflation, där priserna höjs, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI Research, till Aftonbladet.

"Mer pressat"

Sällanköpshandeln, där varor som exempelvis möbler och byggprodukter ingår, ökade med 4,9 procent under motsvarande period.

– Här är det betydligt mer prispressat och det var ganska splittrat. Inom de branscher som utgör sällanköpshandeln har vi kunnat se att möbel- och bygghandeln, och till viss del elektronikhandeln, har ökat och bidragit till det fina resultatet. Rea är ett ständigt inslag och det är lite som att handeln har riktat in sig på det för att få igång försäljningen.

En lika stark försäljningsuppgång under resten av året, tror HUI Research inte på.

– Vi tror inte att handeln kommer att hålla i den här takten som den uppvisade under juni månad. Vår prognos ligger runt 2,5 procent. Det kan tyckas vara lite, men vi har haft en väldigt fin försäljningsprognos under flera år. Handeln har fått ta del av hushållens plånböcker mer än andra branscher, men det är svårt att hålla samma takt hela tiden.

Utmaning för klädföretagen

Den stora utmaningen ligger hos klädföretagen. Där har butikerna haft svårt att få igång försäljningen.

– Klädbutikerna har en stor konkurrens från utlandet. Handeln blir allt mer globaliserad och då blir det tuffare. Det är en stor konkurrens bland konsumenterna vad de ska spendera sina pengar på. Under flera år har hemmet varit prioriterat, då vi har köpt allt mer inredning. Då är det naturligt att vissa andra branscher får stå tillbaka medan de andra tar mer plats.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt