Annons:

Kommunalrådet replikerar på den svidande kritiken från Trafikverket

Tomas Peterson (M) kritiserade nyligen Trafikverket rejält. Det fick myndighetens Lennart Andersson att reagera – och han kallade kommunalrådets utspel för "en direkt osanning". Nu har Peterson svarat.

Annons:

Det var på en presskonferens som Tomas Peterson (M) berättade att Vimmerby kommun kände sig grundlurade av Trafikverket. Efter en genomgång av Infrastrukturkansliets Micael Leijonhud sade Peterson (M) så här:

– Vi har blivit grundlurade av Trafikverket och andra myndigheter. Det är anmärkningsvärt och vi kommer agera kraftfullare från Vimmerby kommun. Jag trodde inte att det var så illa som det är och det händer saker under vår vetskap som inte är bra, sa Peterson bland annat.

Men Trafikverket uppskattade inte kommunalrådets uttalanden och Lennart Andersson, regional direktör i Region Syd, reagerade starkt. Han skrev ett upprört mejl till Tomas Peterson (M), där han anklagade honom för att komma med direkta osanningar. 

”Uppgifterna om de 300 miljoner som var avsatta för banorna men ska ha hamnat i Skåne. Detta är en direkt osanning. Du får väldigt gärna leda detta i bevis eftersom du verkar veta betydligt mer än jag om min egen organisation.”, skriver Andersson i mejlet.

Har svarat

Nu har Tomas Peterson (M) skickat ett svar till trafikdirektören. Där skriver han att Vimmerby är en ort i tillväxt, med stark besöksnäring och näringsliv och att en utomordentlig infrastruktur är ett absolut villkor för dessa. 

"Som information har Vimmerby mer än 40 gånger antalet besökare än stadigvarande boende under några sommarmånader. Kommunens fem största industriföretag expanderar alla kraftigt med växande behov av tillresande arbetskraft, specialistkompetenser och kunder liksom rejält ökat transportbehov av dryckesprodukter, torrmjölk, bostadshus, gjuteriprodukter och inte minst skogsprodukter", skriver Peterson bland annat i brevet. 

Detta är bakgrunden till kommunens frustration, skriver kommunalrådet.

"När vi ser Trafikverkets fördelning av medel till de medeltrafikerade järnvägarna noterar vi att Trafikverket knappast följer Regeringens ut­talade ambitioner för regional utveckling. Vi menar att de 304 mkr i glesbygdssatsningen som först var tilldelade Stångådalsbanan och plötsligt överfördes utan motivering till växelbyten på Södra stambanan i Hästveda och Mosselund är exempel på detta. Härav min indignation och upplevelse som grundlurad".

"Fler konkreta förslag"

Tomas Peterson skriver att han efterflyser fler konkreta förslag på satsningar för ökad kvalitet i stället för att passivt invänta ökande trafikmängd och trängsel på banan innan åtgärder motiveras.

"Att er organisation har svårt att se hur det ska kunna motiveras de stora belopp som krävs för att korta restiderna mellan Kalmar och Linköping så som vi önskar är just kärnan i min misstro till Trafikverkets helhetsbild för en regions utveckling, ja rent av överlevnad utan utomordentlig infrastruktur. Vi behöver Trafikverkets medverkan och hjälp att motivera satsningar, framhålla den tillväxt som redan är ett faktum men försvåras utan god infrastruktur", skriver han. 

Här nedan kan ni läsa brevet i dess helhet.

Fakta

Vimmerby är en ort i tillväxt med mycket stark besöksnäring och näringsliv. Ett absolut villkor för dessas funktion är en utomordentlig infrastruktur. Alla näringar, liksom samhällelig servicesektor är beroende av person- och godstransporter där idag onödigt stor andel sker på landsväg. Som information har Vimmerby mer än 40 gånger antalet besökare än stadigvarande boende under några sommarmånader. Kommunens fem största industriföretag expanderar alla kraftigt med växande behov av tillresande arbetskraft, specialistkompetenser och kunder liksom rejält ökat transportbehov av dryckesprodukter, torrmjölk, bostadshus, gjuteriprodukter och inte minst skogsprodukter.

Detta är bakgrunden till vår frustation över att inte denna del av sydöstra Sverige låter sig prioriteras högre av Trafikverket. När vi ser Trafikverkets fördelning av medel till de medeltrafikerade järnvägarna noterar vi att Trafikverket knappast följer Regeringens ut­talade ambitioner för regional utveckling. Vi menar att de 304 mkr i glesbygdssatsningen som först var tilldelade Stångådalsbanan och plötsligt överfördes utan motivering till växelbyten på Södra stambanan i Hästveda och Mosselund är exempel på detta. Härav min indignation och upplevelse som grundlurad.

Inget av vägalternativen i ÅVS-en för Stångådalsbanan har en restid som slår dagens restid på järnväg mellan Kalmar och Linköping, men detta redovisas mycket bristfälligt. Vi finner överlag mätmetoderna i ÅVS-en disku­tabla och menar att de olika avvägningarna borde ha redovisats på ett mer transparent och rätt­visande sätt. Vi kan sannolikt argumentera länge om samhällsnyttor, mätmetoder och logik men vad som är intressant är en hel landsändes möjligheter till utveckling eller risk för stagnation.

Jag efterlyser mer konkreta förslag på satsningar för ökad kvalité, i miljö, hastighet, säkerhet och komfort i stället för att bara passivt invänta ökande trafikmängd och trängsel på banan innan åtgärder motiveras. Ge oss underlag där vi kan ta ställning för det vi vill åstadkomma, arbetspendling, regionförstoring och samhällsutveckling mer än åtgärdande av bristande underhåll.

Vi upplever att Trafikverket för fram ÅVS-en som en bärande anledning till att inte effektuera planlagda åtgärder för de förskotterade men ännu inte utbetalade 58 mkr, detta till trots att infrastrukturminister Anna Johansson meddelat att så ska ske. Det tycks som att Trafikverket gärna lägger medel på saker som inte bidrar till en utvecklad järnväg med högre hastigheter för tågen. Istället läggs medel på en ”livstidsförlängning” av radioblockeringssystemet och byggnation av vägskyddsanläggning i Mönsterås. Detta är för mig lågprioriterat som samhällsgynnande järnvägsinvesteringar.

Enkelt uttryckt: åtgärder behöver göras på Stångådalsbanan som medför restider till 2.30 h för hela sträckan Kalmar – Linköping och som möjliggör daglig arbets- och studiependling samt klarar de starkt ökande behoven av gods på järnväg.

Att er organisation har svårt att se hur det ska kunna motiveras de stora belopp som krävs för att korta restiderna mellan Kalmar och Linköping så som vi önskar är just kärnan i min misstro till Trafikverkets helhetsbild för en regions utveckling, ja rent av överlevnad utan utomordentlig infrastruktur. Vi behöver Trafikverkets medverkan och hjälp att motivera satsningar, framhålla den tillväxt som redan är ett faktum men försvåras utan god infrastruktur.  

Ändå glad att vi har gemensam syn på det angelägna behov av underhåll som Stångådal- och Tjustbanorna har, men det behövs mer, det behövs upprustning till anständig standard i ett modernt allt mer urbant Sverige.  

Det finns ytterligare andra aspekter som vi saknar i Trafikverkets bedömningar. Sett i större perspek­tiv är en upprustad järnväg Linköping – Kalmar en naturlig, behövlig och ekonomiskt intressant fortsättning på Ostlänken. Ökad tågtrafik betyder minskad biltrafik, vilket betyder färre skadade och döda i trafiken och, inte minst, bidrar till en hållbar användning av jordens resurser och en bättre miljö; det som alla talar om men få gör något åt. 

Med förväntan om god samsyn hälsas vänligen 

Tomas Peterson (M)

Kommunalråd, kommunstyrelsens ordförande

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt