Annons:

Regionpolitikerna försöker påverka – hade stämt träff med ansvarig minister

Regionpolitikerna Karin Helmersson, Malin Sjölander, Angelica Katsanidou och Jimmy Loord träffade infrastrukturminister Andreas Carlson under måndagen. Foto: Pressbild

Regionpolitikerna försöker påverka – hade stämt träff med ansvarig minister

När den nya centralstationen byggs i Linköping ska inte Stångådals- och Tjustbanan få direkanslutning, enligt det nya förslaget. Det skulle förstås vara en enorm smäll för vårt län. Under måndagen träffade regionens tyngsta politiker infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i Stockholm.

Annons:

Det hela handlar förstås om Trafikverkets redovisning av regeringsuppdraget angående Ostlänken. Det nya förslaget, som blivit vida omskrivet sedan det kom, innebär att Stångådals- och Tjustbanan inte får direktanslutning till den nya centralstationen som ska byggas i Linköping.

Resenärer från Kalmar län på väg till Stockholm kommer därmed tvingas kliva av flera kilometer från centralstationen och ta en buss därifrån för att komma fram om förslaget blir verklighet.

Hela länet har opponerat sig kraftfullt under våren och sommaren. Under måndagen träffade regionpolitiker infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) som en del i påverkanskampanjen. 

– Vår starka tillverkningsindustri, gröna näringar och besöksnäring är inte bara viktiga för våra invånare, utan även för hela landet. Och de regionala banorna är avgörande för att näringslivet ska kunna fortsätta att bidra och vårt län utvecklas, säger Karin Helmersson (C), vice ordförande i regionstyrelsen.

Viktigt möte få till

Angelica Katsanidou (S), ordförande i regionstyrelsen, säger att det var ett viktigt möte att få till. 

– Det var viktigt att vi lyckades få till detta möte för att framföra våra synpunkter och kunna föra en direkt dialog. Nu hoppas vi på resultat där våra banor även i framtiden når Linköping och stambanan, säger hon.

Malin Sjölander (M), oppositionsråd, säger att man inte fick några besked under mötet. 

– Men det är viktigt att vi har fått prata igenom detta och att han ser att Kalmar län står enade i denna fråga, både för beslut kring Ostlänken och för framtida infrastrukturfrågor, säger Malin Sjölander.

"Känt mig dyster"

Regionpolitikerna framförde också kritik mot att Trafikverkets förslag inte uppfyller regeringens uppdrag gällande att optimera regionella nyttor.

– Det skulle påverka Kalmar län och hela sydöstra Sverige negativt, med sämre tillgänglighet, ökade kostnader och ökade klyftor mellan stad och landsbygd, säger Jimmy Loord (KD), oppositionsråd.

Samtliga partiers gruppledare i regionen har varit med och krävt detta möte med infrastruktur- och bostadsministern och står bakom budskapen som framfördes under mötet. 

– Det var bra att få till det här mötet. När man bantar Ostlänken i pengar så skulle man optimera de regionala nyttorna sa den nya regeringen och det har man inte nått upp till, säger Karin Helmersson (C).

Känner du mer hopp nu?

– Jag har känt mig dyster och det är mycket som står utanför vår möjlighet att påverka. Men inga beslut är tagna ännu och det finns alltid möjlighet till påverkansarbete. Vi fick till oss att frågan kommer beredas av regeringskansliet och tas på en nationell nivå. Man behöver leva upp till hela landet ska leva och utvecklas. Det är där vår del, framför allt norra Kalmar län, inte har samma förutsättningar. Vi har tydliggjort vad det innebär för vårt län. 

När kan ett slutgiltigt beslut komma?

– Det är inte tydligt, så där får vi gräva. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt