Annons:

Här jobbade den anmälde hyrläkaren – hade 400 patientkontakter

Landstinget har anmält en hyrläkare sedan allvarliga brister uppdagats. Foto: Landstinget

Här jobbade den anmälde hyrläkaren – hade 400 patientkontakter

Landstinget har anmält en hyrläkare som bland annat varit inblandad i ett fall som ledde till att patienten avled. Mannen arbetade främst på hälsocentralen i Högsby.

Annons:

I går berättade Dagens Vimmerby/Dagens Hultsfred om landstingets hyrläkaren som blivit anmäld till Inspektionen för vård och omsorg. Läkaren har varit inblandad i minst tre fall där diagnosen kraftigt försenats.

Ett av fallen gällde cancer och patienten avled. De tre allvarliga händelserna rör patienter i Högsby kommun där läkaren jobbade på hälsocentralen under mars och april månad ifjol.

Mannen ska även ha arbetat på andra platser i länet, men varken i Vimmerby eller Hultsfred. Däremot har han tidigare jobbat på andra platser i landet.

 Hade 400 patientkontakter

Läkaren hade fått ett klagomål mot sig redan innan han påbörjade sitt uppdrag i Kalmar län.

– För ett par år sedan fanns det ett klagomål som vi kände till, men det skedde inga större saker runt det. Vi vet inte hur läkaren fungerat på andra enheter, säger landstingets chefsläkare Mattias Alvunger.

Läkaren hanterade cirka 400 patientkontakter under sina åtta veckor i tjänsten. Av dem har Landstinget granskar 10-15.

– I det här skedet har vi inte misstanke om fler brister av den här kalibern, men det kan vi inte veta. Vi har inte gjort en fullständig genomgång av alla vårdkontakter utan de här fallen har uppmärksammats under senhösten och sommaren.

Ska patienter vara oroliga?

– Nej, det ska de inte vara. Merparten av kontakterna har varit bra handlagda. Det här är enstaka händelser och ett par av händelserna har många andra läkare och enheter varit inblandade i också. Så är det i två av fallen.

Kunde ni ha gjort något annorlunda?

– Nej, inte i förhållande till den här läkaren. Vi har försökt bilda oss en uppfattning om hans kunskaper och fann inga avvikelser.

Fick klagomål

Landstinget misstänker att språkförbristning varit ett av skälen till de brister som uppkommit. Man fick också klagomål från patienter som hade svårt att förstå läkaren.

– Det förmedlade vi till läkaren och det blev en förbättring. Läkaren säger att det varit en hård arbetsbelastning, men vi kan inte se att det varit ovanligt hårt. Han har haft ungefär lika många kontakter som en vanlig hyrläkare har.

Kontaktar ni de andra landstingen och berättar om bristerna ni uppdagat?

– Anmälan görs till IVO och det är vår rutin. När det gäller hyrläkarna vi tar så ska bemanningsbolaget redovisa händelser som rapporterats till IVO. Så jobbar andra landsting också, säger Mattias Alvunger. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt