Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Micael Glennfalk (M) ville lyfta in en filosofisk fråga i debatten om att polisanmäla ensamkommande.

Kommunen kommer inte anmäla ensamkommande: "Kanske för obekvämt"

Vimmerby kommun väljer att inte polisanmäla några av de ensamkommande ungdomar som fått sin ålder uppskriven. Det tog kommunfullmäktige beslut om nyss.

Motionen från Anneli Jakobsson (SD) fick avslag. 

– Kanske att den är för obekväm för vissa. Jag vet att Migrationsverket har huvudansvaret, men här handlar det om att man har fått sin ålder uppskriven eller att man är överårig. Då tycker jag att kommunen måste kunna agera, ingen ska få bidrag utan att ha rätt till det. I barnens stad ska barn bo i hem för barn och vuxna ska bo i hem för vuxna, säger Anneli Jakobsson.

Moderaten Micael Glennfalk valde att gå upp och bemöta henne.

– Det är en intressant fråga. Man kan lyfta in en filosofisk tanke. Advokatsamfundets ordförande Bengt Ivarsson hade en intressant sådan i Svenska Dagbladet. Om de här barnen, eller männen, inte själva vet hur gamla de är. Ska man då polisanmäla en person som säger sig ha influensa, men bara är förkyld? Ska man då polisanmälas om man har fel diagnos? 

Sverigedemokraterna reserverade sig mot beslutet.

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

10 kommentarer

Torbjörn 2018-03-26 22:05:20

Helt befängt, är man 15-18 år så vet man hur gammal man är. Om nu dessa också ska ta hit anhöriga så torde åtminstone dom veta hur gamla dom är!

Sibylla 2018-03-27 07:06:17

Ska överåriga umgås med underåriga? Ska män umgås med unga pojkar och flickor? Är det ok att en överårig går i samma klass som unga flickor och kanske visar intresse. Ska gränserna suddas ut och ålder inte spelar roll? Detta öppnar upp för att det är ok att ha sex eller gifta sig med underåriga. En 18-åring bland 13-14 åringar! Tror fan att de flesta vet sin ålder. Att omgivningen kan med blotta ögat se stora skillnader mellan barn och vuxna. Sluta tramsa och se verkligheten.

Micael Glennfalk 2018-03-27 08:28:56

Många av dem vet inte hur gamla de är. Det är en bevisfråga som vårt rättssamhälle har svårt att hantera. Du tror du är allvarligt sjuk och söker sjukvården. Det görs undersökningar och man finner att du bara är förkyld. Ska landstinget bötfälla dig för att du t r o d d e du var sjuk? Att dra igång rättssamhällets resurser för att bevisa att en ensamkommande visste hur gammal han är, och medvetet ljög, kostar mer än det smakar. Rent krasst blir det 90% friande domar. Minst.

Bo Carlsson 2018-03-27 11:20:02

Det är väl inte Sverige som ska bevisa deras ålder,det ska de göra själva. De vet nog sin ålder bara utnyttjar dumma svenskar.

Curt Tyrberg 2018-03-27 17:32:45

Tyvärr så måste jag säga att jag skulle inte veta hur gammal jag är om jag inte hade tillgång till kalender, årtal och kanske ett födelsebevis. Men jag är ju så gammal så jag har glömt därför. Dessa ungdomar/män har rest under lång tid och under svåra förhållanden. Inte är födelsedagar det första de tänker på i den situationen. Men jag böjer mig för att Bo har koll på detta och känner mig dum. Hoppas att han själv inte är (dum) svensk.

Bo Carlsson 2018-03-27 20:11:45

De kastar ju passen innan gränsen det finns väl en anledning till det. Snarare trött svensk, trött på politiker som ska skaffa sig en gloria på befolkningens bekostnad.

Kritisk 2018-03-27 23:11:11

Det är nästan omöjligt att kunna resa genom 5-10 länder ända hit utan identitetshandlingar. Dessa har de sedan på inrådan av flyktingsmugglarna kastat så fort de kommit in i Tyskland eller Sverige eftersom de vet att det medför stora fördelar att säga att man är under 18 år.

I identitetshandlingarna står naturligtvis födelseår, så det är säkert mycket ovanligt att någon av dem inte vet sin ålder. De flesta har ju tillgång till en modern mobiltelefon, så den som är osäker på sin ålder kan ringa hem och fråga sina anhöriga.

För anhöriga finns det, det är de som har finansierat resan. Det är väl ingen som tror att en ung man mellan kanske 16 och 30 år från Afghanistan eller Iran själv har motsvarande uppåt 100.000 kr som resan sägs kosta?

Magnus 2018-03-28 08:28:53

Att vi inte ska lagföra dom för att ha ljugit är en stor besvikelse för alla, om jag skulle ljuga i min deklaration och blir påkommen att jag gjort fel så nog får jag betala extra för det och kan även blir dömd för det. Så varför ska inte dom bli dömda när dom uppsåtligt ljugit??

För övrigt finns det en teori om att dom samlar ihop pengar till den som kan klara resan bäst till ett nytt land (Sverige). När han väl kommer hit så försöker han få så bra förmåner som möjligt och om han säger att han är 16-17 år så får han det, samt att hans familj i hemlandet vet att inom ett eller två år så kan han söka anhörig invandring och då får hela familjen komma hit å leva på bidrag i många år innan dom får jobb.
Visst ska vi hjälpa utsatta från krig - men inte ekonomiska flyktingar som kommer hit å tror att Sverige är en stor bankomat som man kan mjölka hur länge som helst.

Bo Carlsson 2018-03-28 11:07:14

Bra skrivet Kritisk, men tyvärr fattar de inte hur verkligheten ser ut eller vill fatta.

Frustrerad ! 2018-03-30 01:09:02

Men för helvete Micael o Curt !
Ser ni inte längre än näsan räcker ?
Se till så våra pensionärer har en vettig åldringsvård med dom förmåner dom förtjänar.
Skolan har problem m undermåliga lokaler o dålig ekonomi.
Både lärare o vårdpersonal är underbetalda o har inte medel eller tid att utföra sitt yrke
rätt !
Har ni politiker inte sett vad alla andra " svenssons" sett för länge sen att ni håller på o dränerar vårt lands ekonomi ?
Vi ska hjälpa dom som mår dåligt i världen,men våra egna först-o sen dom utanför våra gränser,o då på hemmaplan !