Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Bo Karlsson, gruppledare för SD i landstinget, föreslår att asylsökande barn och ungdomar inte ska erbjudas gratis kollektivtrafik i sommar. Foto: Linus Johansson

SD vill neka asylsökande barn gratis kollektivtrafik: ”Inte svenska medborgare”

Kalmar läns barn och ungdomar erbjuds fri kollektivtrafik i sommar.
Sverigedemokraterna är inte alls nöjd med idén och tycker inte att asylsökande barn och ungdomar ska få rätt till det.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Alla elever som slutar årskurs sex i sommar samt övriga högstadieungdomar och ettor och tvåor på gymnasiet erbjuds ett sommarkort som ger dem fri kollektivtrafik under de tio veckor skolan har uppehåll. 

Nu kliver SD in i debatten och har lagt ett förslag där asylsökande barn och ungdomar ska nekas fria bussresor i sommar. 

”Det finns ingen anledning för landstinget att bekosta fria resor för asylsökande barn och ungdomar. Vår uppfattning är att dessa barn och ungdomar saknar uppehållstillstånd och de är inte svenska medborgare, då ska vi inte bekosta deras resor”, säger Bo Karlsson, gruppledare för SD i landstinget, till Barometern. 

"Djupt rasistiskt"

Övriga partier röstade ner SD:s förslag och Jonas Hellberg (S) var mycket förbannad över att SD vill exkludera de ungdomar som har det sämst ställt ekonomiskt. 

”Det är hög tid att vi konfronterar Sverigedemokraterna med den politik de står för. Det här förslaget är djupt rasistiskt och diskriminerande. Jag förklarade tydligt att jag skämdes över att sitta i samma rum som de som la förslaget”, säger Jonas Hellberg (S) i en kommentar till Barometern.

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

11 kommentarer

Bo Carlsson 2018-06-12 21:41:08

Då är det väl lika bra att alla mellan 0 och 100 får åka gratis.

Sd nej tack!!! 2018-06-12 23:07:00

Enfrågepartiet har talat igen...

Michael 2018-06-13 00:09:58

Enfrågepartiet? Vad syftar du på ?väljare där? PRECISERA GÄRNA!

SD+23.3%- S-24,7 M närmar sig -20%
De andra är ens värda att nämna.

Vem är statsminister 2018?

Danne 2018-06-13 05:28:14

Helt rätt! Bidrar man inte till till välfärden ska man inte heller åka på den.
Svenskt medborgarskap anser jag ska finnas innan de kan ta del av sjukvård tandvård bussresor om det ska finansieras av svenska skattepengar som svenska folket betalat in.

Och SD nej tack, öppna ögonen SD eller/och alternativ för Sverige måste in i riksdagen o reparera det de andra partierna ställt till med

Jan-Olov 2018-06-13 08:02:33

Sverige gör snart Grekland sällskap, de spenderade åtminstone pengarna de inte hade på sina egna medborgare.
Läs artikeln i dag den 12/6 om hur SKL (Sveriges kommuner och Landsting) varnar för den enorma skattehöjningen som krävs framöver.
50% i kommunalskatt kommer att svida rejält!

Calle 2018-06-13 08:39:45

Inte Jimmy Åkesson iallafall då kommer det att bli andra partier som går ihop just för att förhindra det. Alla barn som bor i Sverige har rätt till en bra sommar.Det spelar ingen roll var dom kommer ifrån. Barnen kan inte lastas för att det är krig och oroligheter i deras gamla hemland.Det måste finnas någon sans och balans i ett politiskt förslag. Skämmas ska ni.

Sd nej tack!!! 2018-06-13 15:22:41

Michael vad jag kan se har SD bara åsikter vad det gäller en sak. Vilken tror jag du känner till själv. Det är knappast seriöst om man vill vara med och styra kommunen/regionen/landet. Detta är ju inget unikt i Kalmar läns landsting. Utan vi ser även detta i Vimmerby kommun och i Sveriges riksdag.

Berra 2018-06-13 17:23:25

Till "SD nej tack". Eftersom du häver ur dig saker som du inte vet något om så kan jag tipsa att gå in på SD:s egen sida.

Om du fortfarande tycker att det är ett enfrågeparti, då är det dig det är fel på.
Varsågod: https://sd.se/var-politik/var-politik-a-till-o/

Calle 2018-06-14 14:48:19

Vad trött jag blir på alla sd troll som finns på varenda kommentarssida. Dom sprider bara lögner och mörk rasism omkring sig. Så fort Åkesson blir kritiserad så är dom där och hugger. Sd med Åkesson i spetsen är ett hemskt parti.

Berra 2018-06-14 15:28:37

Exakt vilka lögner har spridits bland kommentarerna här? Är det rasism att säga att man ska ha bidragit till samhället för att kunna ta del av välfärden?

Då är det ju tur att det finns sådana som du som sprider sanning och antirasism, och små fluffiga moln, vilka vi alla ska leva av i framtiden, eftersom pengarna kommer att ta slut med den "humanistiska" politiken.

AnimalScribax 2018-06-14 21:26:17

Calle
Vem har sagt att man flyr krig?

Man har suttit och rullit tummarna i ett tryggt land = Grekland tex i kanske 1 år men ändå väljer så många att passera många trygga fredliga europaländer för Sverige (märkligt) kan det bero på att man ingen annanstans får ta del av välfärden utan att bidra ?
SCB har ju statistik och även migrationsverket att över tid är majoriteten som söker asyl här inte från direkt krigshärjade länder alls, och mörkertalet av folk som ljuger ska vi nog inte tala om.