Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Socialdemokraten Daniel Nestor tycker att det är läskigt med SD:s framgångar i kommunen.

Nestor reagerar på SD:s framgång i kommunen: "Läskigt att de ökar här"

Sverigedemokraternas förstanamn Sandor Högye uteslöts efter att ha delat in människor i olika raser. Ändå gick partiet fram med två mandat i kommunen.
– Det är läskigt, säger Daniel Nestor (S).

Sverigedemokraternas företrädare har blivit uppmärksammade för flera kontroversiella uttalanden under mandatperioden. Till slut fick toppnamnet Sandor Högye lämna partiet – efter att ha uppmanat svenska ungdomar att beväpna sig och pratat om människans olika raser. 

Anneli Jakobsson har bland annat sagt att "negrer är ett eget folkslag" och trott att det skulle vara inbördeskrig i Sverige innan 2018.

En styrelseledamot i SD Vimmerby kallade invandrare för "svartskallar" och en annan styrelseledamot dömdes för hets mot folkgrupp, sedan han i en Facebook-grupp skrev att "Ett B52 plan så är problemet löst" angående en boendesituation för tiggare.

Går starkt framåt

Men trots detta går Sverigedemokraterna starkt framåt i kommunen och ökar med 2,3 procentenheter. Det ger partiet två nya mandat.

– Jag tycker att det läskigt att de går framåt. SD är nu lika stora som Moderaterna och då måste man ställa samma krav på dem. Jag tycekr inte att de har levererat i opposition, av oppositionspartierna är det Vänsterpartiet som har levererat bäst. De har gjort prioriteringar till skillnad från andra partier som tittat på små summor i stället för att se generella strukturer där man kan förändra, säger Socialdemokraternas ordförande Daniel Nestor.

Trodde du inte att SD skulle öka?

– Nej, jag trodde inte det. Det är oroväckande. Samtidigt fick de 2 000 röster till riksdagen och fick bara hälften till kommunen från Vimmerby. Jag tycker inte att SD har levererat här om man jämför med övriga oppositionspartier. Med den politik de har drivit är det förvånansvärt att de får ett sådant genomslag. 

Daniel Nestor (S) säger att SD också är det enda partiet som är uteslutet att samarbeta med för sitt parti. 

– Rent krasst är det så. Det är för stor skillnad rent ideologiskt.

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

8 kommentarer

Michael 2018-09-12 20:17:20

Verkligheten kommit närmare,Nestor.

Är du troende ?

Så har du inte i politiken att göra,vilket med önskvärd tydlighet framgått länge i hur du framställer dig själv och föraktar svenska folket.

Undrande 2018-09-12 20:24:46

Tomas moderat och kommunalråd Vimmery vägrar viga homosexuella !
Vad tycker du om det Nestor?

Fair play 2018-09-12 21:48:19

Begrunda gärna att 25 % av SD.s väljare kommer från LO-kollektivet. Du kan inte bedöma ett partis politik genom att plocka ut lösryckta citat. Även partiet som Du tillhör har ju tagit till sig mycket av den politik som Ni tidigare kallade främlingsfientlig. Kanske borde Du också syna regeringens stödparti V i sömmarna. Deras historia är minst lika besvärande som SD.s

Torbjörn 2018-09-12 22:09:27

Personligen skulle jag aldrig samarbeta ned en "Sosse", vad tror ni SD växer för.

Michael 2018-09-13 01:10:48

Var är kommentarerna?

Daniel Nestor (S) 2018-09-13 10:25:56

Michael:
Ser fram emot att du engagerar dig i politiken framöver! Du är en av de som kommenterar flitigast utan att ens vara aktiv i politiken. Tråkigt att kasta bort den energin och det engagemang som verkar finnas!

Undrande:
Har redan uttalat mig om det och sagt att Moderaterna väljer sina egna företrädare och det är inget ett annat parti ska lägga sig i. Det får stå för dem. Dock om det skulle bli en omröstning kring en sådan fråga i något läge så kommer jag aldrig rösta för något som inskränker på de mänskliga rättigheterna.

Fair play:
Hela första delen av artikeln är det inte ens jag själv som uttalar mig. Det är journalisten som skrivit en bakgrund till artikeln. Jag uttalar mig ingeting om lösrykta citat i artikeln. Gällande Vänsterpartiet så är den stora skillnaden att V har gjort upp med sin historia och lämnat den bakom sig. SD säger att man gjort det fast vi gång på gång får höra uttalande som rimmar med det som partiet säger att man lämnat bakom sig.

Torbjörn:
Många som aldrig skulle samarbeta med en "Sosse", spännande. Vilka av dessa reformer är det du tycker är dåliga? 1919 8 TIMMARS ARBETSDAG, 1938 TVÅ VECKORS SEMESTER, 1948 ALLMÄNNA BARNBIDRAGET, 1951 TRE VECKORS SEMESTER, 1955 ALLMÄN SJUKFÖRSÄKRING, 1963 FYRA VECKORS SEMESTER, 1971 40 TIMMARS ARBETSVECKA, 1973 AVGIFTSFRI SKOLMAT, 1974 ALLMÄN TANDVÅRDSFÖRSÄKRING, 1974 FÖRÄLDRAFÖRSÄKRING, 1978 FEM VECKORS SEMESTER, 2002 MAXTAXA I FÖRSKOLAN, 2018 BARNBIDRAGET HÖJS.
För de hade troligtvis inte kommit till om inte "Sossarna" varit med och styrt. Men du kanske tycker det är dåliga reformer?

Lars Larsson 2018-09-13 12:41:06

"SD passar inte in i Vimmerby, de ska inte vara här. De tillhör en annan ras!" Känns argumentationen igen? Bara nyttigt för ett parti med en primitiv människosyn att få smaka på sin egen medicin...

Absolut inte rasist men undrande 2018-09-14 19:56:37

Daniel Nestor så oerhört energisk.

Alla har vi åsikter (Michael) Hur skulle det se ut om alla medverkade aktivt Daniel?
Tror du på riktigt att alla sossar har exakt samma åsikter(undrande), nä inte alla som röstar på Sd heller Daniel.
Uttalande från politiker har vi lärt oss att man inte kan lita på, du väljer att lyssna på historia (fair play) Daniel.
Historia från 1919-2018, 13 fantastiska insatser (Torbjörn) Daniel.
Pratade med min far född 1943 dagen före valet, hans pappa hade lärt honom att rösta på sossarna.
Röstar rött, äter grönt, tänker blått och jobbar svart.
Mina barn röstar åt helvete fel, min man likaså, hur ska detta gå?