Annons:

Itsam: ”Tycker att vi skött återkopplingen till kunderna på ett bra sätt”

Micael Glennfalk har varit mycket kritisk mot Vimmerby Fibers sätt att sköta kommunikationen med kunderna. Tidigare projektchefen Henrik Röste tycker att återkopplingen fungerat. – Det ringer också väldigt många som får feedback och information, säger han.

Annons:

I en intervju med Dagens Vimmerby kritiserade före detta kommunalrådet Micael Glennfalk (M) Vimmerby Fibers projektgrupps hantering av fiberprojektets kunder. Glennfalk sa bland annat så här: 

– Jag är missnöjd med att organisationen inte har lyckats återkoppla. Det är jag väldigt besviken på. Ansvaret måste ligger på Vimmerby Fiber. Jag kan inte ha ansvar för det, jag vet inte vilka mejl som Itsam får och som man inte svarar på. Handarbetet måste organisationen ha ansvar för.

Itsams Henrik Röste har varit ledande i Vimmerby Fibers projektgrupp sedan början på 2014 och fram till hösten 2015. Han säger så här om Glennfalks kritik:

– Det är hans uppfattning och jag kan förstå att det ringer folk som inte tycker att de får tillräcklig information. Det ringer också väldigt många som får feedback och information. Det finns en mänsklig faktor och vi försöker förbättra det här och få människor att ringa rätta vägen in till oss.

Tycker du att ni hanterat återkopplingen till kunderna på ett bra sätt?

– Om man tänker på hur mycket samtal och kommunikation vi har haft så ja, men allt kan göras bättre. Generellt tycker jag att vi skötte det på ett bra sätt. Men varje person som inte fått svar är ett misslyckande.

”Har absolut haft stöd”

Vimmerby Fiber har fått mycket kritik under den senaste månaden. Dels utifrån den fiberrapport som en tjänsteman på Itsam författat, dels från politiker från Vimmerby och dels från medborgare.

– Det är jättelätt att sitta med backspegeln och säga hur man kunde ha gjort. Det tjänar inte så mycket till att säga vad man kunde ha gjort i stället. Det är väldigt lätt att tycka saker när man ser utfallet. Men utifrån det uppdrag som vi haft, den styrning vi haft och de direktiv vi har haft, så har vi skött projektet utifrån förutsättningarna. Sedan har det skett saker som inte var förutsedda. Konkurrensen från Telia har påverkat projektet väldigt mycket.

Har ni haft tillräckligt tydliga direktiv från politiken?

– Vi har absolut haft stöd och engagemang från politiken.

Har det saknats budget för era personalkostnader?

– Det finns en avsatt budget för antalet personer som skulle vara involverade i projektet. Posten för antalet huvuden måste ha satts 2013. Det var innan jag och Mats (Paulsson, nuvarande projektledare) kom igång.

Enligt Micael Glennfalk finns det en administrativ budget på 2,8 miljoner per år. Känner du till den?

– Det låter som att jag har hört den siffran förut och jag letar efter den dokumentationen, men har inte hittat den.

”Fanns förhandlingsutrymme”

Projektet har också fått kritik för att villaägare som gått samman har fått rabatterat pris. Fastighetsägare i mindre kvarter i Vimmerby som gått samman har bara behövt betala runt 10 000 kronor för sina anslutningar jämfört med 18 900 i ordinarie pris.

– Vi har haft ett uppdrag att enstaka villor på landsbygden betalar ett pris och enstaka villor i Vimmerby ett pris. Sedan har det funnits ett förhandlingsutrymme för bostadsrättsföreningar och andra konstellationer.

Har ni varit tydliga med det?

– För alla som hade en samfällighet eller bildade en sammanslutning så kunde vi få ett spelutrymme.

Hur ser du på den kritiken?

– Jag har svårt att säga någonting om det. Jag vet inte vad jag ska svara på det.

Projektet har kostat drygt 50 miljoner kronor hittills. Vad som händer framöver är högst oklart.

– Det återstår att se hur Vimmerby vill fortsätta med det här. 2016 vet vi inte så mycket om. Det kan bli konsolideringsår. Nästa fas är de östra delarna och det finns väldigt mycket fastigheter kvar i kommunen att ansluta. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt