Annons:

Första dagen i Nairobi

Efter en lång resa är vi nu framme i Nairobi. Under dagen har vi både sett oss omkring och träffat de andra deltagarna i konferensen.

Efter nästan ett dygn på resande fot landade vi 07.51 i Nairobi, Kenya och efter en ganska lång stund pappersifyllning kom vi på riktigt in i Kenya. När vi kom ut i solen stod vår skjuts och höll i en skyllt med texten Globaltree. På vägen från flyggplatsen till hotellet hann vi upptäcka människor som drog tunga vagnar med frukt och sålde saker längs vägen, eftersom vi satt fast i vad som känndes som en oändlig bilkö.

När vi kom fram till hotellet tog vi alla ett glas dricka och väntade på tillgång till våra rum. Rummen är små och trånga men ändå mysiga. Efter att vi tvättat av oss det värsta resdammet och bytt kläder var det dags för lunch på hotellet. Efter att vi ätit lunch bestämde vi fyra tjejer samt Erik att vi ville ta en liten promenad och se oss om runt hotellet. Vi fick då direkt ta seden dit vi kommer och blev ledda rakt ut i gatan, men alla klarade sig helskinnade som tur var.

Vi gick tillbaka till hotellet för att göra oss iordning för att åka till Nairobi National Museum där vi skulle lämna material till byggandet av framtidskeppet vi ska påbörja imorgon. Vi fick då erfara African-time då klockan två helt plötsigt betyder klockan tre. Carina och materialet tog en taxi medan resten av gruppen gick den en kvarts långa promenaden till museumet. Väl där var det ingen som riktigt visste att vi skulle vara där och inte heller vad vi skulle göra med väskorna vi hade med oss. Men efter att ha pratat med många olika personer fick vi tillslut tillgång till ett rum där vi ställde väskorna.

Efter det bestämde vi oss för att planera vad som behöver köpas till bygget av vårt frammtisskepp. Vi har sedan innan bestämt att bygga det som ett tvådelat äpple. Där ena sidan är ful och innehåller bilder på hur vi förpästar vår miljö och att den andra ska innehålla bilder på en frisk miljö men som börjar bli dålig i takt med den globala uppvärminingen. Sedan var det dags för meet and great med alla andra som kommer att delta i konferansen. Det började med middag och sedan visade en grupp med barn från Happy Hour School i Mukono en dans som de även ville att vi skulle testa. Efter det var det dags för alla grupper som kommer att delta i konferansen att göra en presentation av sin grupp. Presentationerna innehöll allt från sång och dans till sammanfattning av tal. Efter att vi tagit oss tillbaka till hotellet igen blev det lite chokladätning och skrivande.

Detta var en sammanfattning av första dagen i Nairobi och vi ser nu fram emot morgondagen som ska innehålla både vattenceremoni och äppelbyggande.