Annons:

Centerpartiet: ”Hoppas” räddar inte järnvägarna i Kalmar län

Christer Jonsson, Ingela Nilsson Nachtweij och Anders Åkesson är tre av centerpartisterna som skrivit under debattinlägget. Foto: Jakob Karlsson

Centerpartiet: ”Hoppas” räddar inte järnvägarna i Kalmar län

Järnvägarna och vägarna i Kalmar län har enorma underhållsbehov. Ändå föreslås det inte en enda investering på dem de närmaste tio åren. För Tjustbanan kan de uteblivna pengarna betyda döden. Vi är beredda att hjälpa S i länet att kämpa för banornas överlevnad.

Annons:

Det blev inte riktigt som någon hade hoppats, det är bara att konstatera. De stora ord och förhoppningar och de resoluta uttalanden som gjordes från länets styrande Socialdemokrater under våren, grusades i ett slag. Deras påverkansarbete hade inte burit någon frukt. Kalmar län står utan investeringar i vägar och järnvägar i det förslag som presenterats

Förvisso ska förbifart Bergkvara byggas, det är fantastiskt bra. Likaså ska passagen Gladhammar-Verkebäck byggas om, men flaskhalsen genom Mönsterås görs det inget åt. Och inget görs heller åt situationen i Oskarshamn, med Scanias behov av att effektivt hantera de många transporter som görs till och från den stora arbetsgivaren via våra vägar. Kalmar län är verkligen den bortglömda exklav som Regionförbundets ordförande Ulf Nilsson (S) konstaterade i Barometern-OT i våras.

Krävs mer än att hoppas

Det kan kännas tröstlöst och hopplöst, uppgivet och utan någon synlig lösning. Ulf Nilsson har sagt i olika medier att han hoppas på att få med länet lite mer när Transportplanen revideras om fem år. Men att hoppas kommer inte att laga våra järnvägar – det krävs mer än så.

Just nu ligger det här ansvaret tungt på länets företrädare för regeringspartierna S och Mp. Transportplanen är fortfarande bara ett förslag, men i april hamnar den på samarbetsregeringens bord för ett slutgiltigt beslut. Den passerar alltså inte riksdagen, vilket gör att övriga partier inte längre har någon direkt påverkan på utformningen.

Men vi vill hjälpa till. Vi vill, tillsammans med företrädarna för Socialdemokraterna som styr Regionförbundet och Landstinget, verka för att länet ska prioriteras upp i Trafikverkets planering. Och på det nationella planet ombudgeterar vi en rejäl omprioritering av medel, pengar som alltså kan komma att gå direkt till Stångådalsbanan och Tjustbanan.

Vill inte plocka enkla poänger

Det är väldigt lätt hänt att de politiska smockorna viner, inte minst nu när valåret närmar sig med stormsteg. Men vi är inte ute efter att plocka enkla poänger här, vi är ute efter att få till stånd en infrastruktur i länet som är effektiv, driftsäker och konsekvent.

Vägar som är ändamålsenliga och anpassade efter moderna förhållanden. Järnvägar som underlättar kommunikationerna med andra orter och regioner i landet. Det är inte svårare än så. Och vi utgår, förstås, från att länets S-företrädare vill det också. Uppenbarligen räckte inte deras tyngd den här gången, så låt oss då gå fram gemensamt.

Ge länet en chans

Låt oss uppmana Thomas Eneroth (S) att anamma Centerförslaget om mer underhållspengar till järnvägarna. Se till att den regionala potten blir större, det ger länet en chans att göra något åt 136:an, 34:an och 35:an, med flera vägar.

Tillsammans kan vi påverka regeringen i den här frågan. Men det är dessvärre ont om tid – i april 2018 bestämmer S/Mp-regeringen om länet ska fortsätta att halka efter vad gäller infrastruktur. Låt oss ta det gemensamma ansvaret nu.

Centerpartisterna Anders Åkesson, Christer Jonsson, Ingela Nilsson Nachtweij, Christoffer Johansson, Bo Sunesson, Christina Davidsson, Ingemar Einarsson, Anna-Kajsa Arnesson, Staffan Larsson, Anders Johansson, Stihna Johansson-Evertsson, Tommy Skoog, Lars Rosander, Conny Tyrberg

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt