Annons:

LÄRARE: Därför börjar den nya terminen utan mig

Anna Tibbelin har slutat som lärare. Här förklarar hon varför. Foto: Privat

LÄRARE: Därför börjar den nya terminen utan mig

Varför fungerade det inte att fortsätta som lärare? Varför börjar den här veckan en ny termin utan mig? Som jag har vridit och vänt på saken, jag har skrivit långa listor över allt med läraryrket som jag upplever inte fungerar men också alla saker som jag kommer att sakna. Ikväll när jag för en gångs skull kände ro när jag nattade mina egna barn så kom jag på vad allting handlar om. Tid!

Annons:

Det har varit helt fantastiskt att arbeta som lärare, jag har utvecklats som människa, jag har utökat mitt kunnande inom åtskilliga ämnen och det har gjort mig till en bättre förälder. Jag älskar att lära ut och jag har njutit av att få arbeta med barn. Jag sörjer att jag inte orkade fortsätta som deras lärare. Att jag kände mig tvungen att säga upp mig. Att jobbet tog mer än det gav och att allting handlar om tid. 

Jag vill inte ha ett arbete där jag stressar som en galning hela dagarna, knappt hinner gå på toaletten eller ta mig en kopp te på hela dagen, där jag släpar med mig travar med arbete hem för att fortsätta arbeta så fort jag kommer innanför dörren, där jag blir stressad av att nattningen med barnen drar ut på tiden och sedan jobbar ända fram tills jag går och lägger mig alldeles för sent.

Och dessutom måste somna med känslan att jag inte gjort ett tillräckligt bra jobb.

 *

Allting handlar nämligen om tid (eller bristen på den). Hur många undervisningsminuter ett ämne ska ha. Hur många undervisningsminuter varje lärare ska ha. Tiden du tillbringar som rastvakt (som dessvärre inte är exakt fastställt utan varierar mycket mellan olika skolor). Tiden du vaktar i matsalen.

Tiden du vaktar i omklädningsrummet. Direkt relaterat blir därför tiden du inte hinner plocka undan och ta fram mellan två lektioner för att du är ute med eleverna. Tiden du inte får för ett toalettbesök. Tiden du inte får för att hinna förbi lärarrummet, hämta en kopp te och växla ett par ord med en kollega.

Tiden du inte får för att samplanering med dina kollegor. Tiden du inte får när du kommer ny till en skola att sätta dig in i regler och rutiner. Tiden du inte får för att hinna lära dig det nya datasystemet. Tiden du inte får för fortbildning. Tiden du inte får för ett möte med din rektor om varför du slutar. Tiden som inte fanns för att fråga om du hunnit klart med all dokumentation innan du slutar.

 *

Själv har jag inte lärarlegitimation, jag har inte läst lärarutbildningen utan har en annan akademisk bakgrund. Ända sedan jag första gången vikarierade i skolan så har jag jagat min legitimation. Jag har letat efter vägar och möjligheter för att omskola mig till behörig lärare.

Men jag har inget studiemedel kvar och jag har en familj att försörja. Jag har försökt studera samtidigt som jag har arbetet men återigen har det blivit en fråga om tid. Tiden som inte räcker till.

Så nu måste jag hitta mig en ny framtid. Jag har många år kvar till pension. Jag är fortfarande en tillgång för samhället. För jag har trots allt fortfarande tid att ge – men det finns en gräns.

Anna Tibbelin

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt