Annons:

DEBATT:

Debattören tycker att Vimmerby ska tänka brett när det gäller lärarbristen. Foto: Pixabay

DEBATT: "Tänk bredare än Teach for Sweden"

Det är positivt att se att Vimmerby kommun försöker göra en insats för att öka andelen behöriga lärare i skolan men jag ställer mig ändå frågande till det valda samarbetet med Teach for Sweden (TFS).

Annons:

Enligt artikeln ska 80% vara kvar i yrket efter fem år, samtidigt så skrev TFS själva i Metro 27 december 2018 att av 220 som gått eller går TFS:s ledarskapsprogram så är det över 120 som är verksamma i skolor runt om i Sverige. Det blir ungefär 55%. Vilket gör TFS till en något tveksam investering.

TFS:s ledarskapsprogram är också en begränsning, det vänder sig till den som vill bli ämneslärare på högstadiet samtidigt som lärarbristen är akut i hela grundskolan. KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) är i grunden ett heltidsprogram på 1,5 år, när praktiken räknas bort så återstår ändå att studera på halvfart (20 timmar i veckan) under två års tid samtidigt som man ska arbeta som lärare 80% (36 timmar i veckan).

*

Det här blir en total veckoarbetstid på 56 timmar i veckan – förutsatt att man hinner genomföra sitt arbete under sin tilldelade arbetstid. Jag själv slutade just för att tiden inte räckte till. 

Detta samtidigt som lärare utmärker sig negativt i sjukskrivningsstatistiken, allt fler orkar inte med.

Som jag ser det är det mer akut att inventera vilka man har som arbetar i skolorna idag, obehöriga klumpas gärna ihop till en enda grupp men så ser inte verkligheten ut. En mindre grov indelning som kan göras är följande:

1)    Unga som nyligen tagit studenten. Vet man inte vad man vill göra eller har en idrottssatsning så går det ofta bra att arbeta som obehörig lärare. Tidsbegränsade anställningar staplas på varandra. Här måste alla kommuner bli bättre på att sätta ned foten och säga ifrån, har du ”provjobbat” i skolan i två terminer så vet du tillräckligt om yrket för att kunna fatta ett beslut. Sök till lärarutbildningen och utbilda dig, välkommen tillbaka efter dina studier.

2)    Människor med utländsk lärarutbildning eller annan akademisk utbildning. Här återfinns människor som sedan tidigare har en utbildning och oftast också har förbrukat sina chanser att få studiemedel. Men den här gruppen har samtidigt en kortare väg till en lärarlegitimation och kan med stöttning och möjlighet att studera delvis på arbetstid och lov kunna få sin legitimation och bli behöriga lärare.

3)    Människor med äldre betyg och färre än 15 år kvar till pension. Den här gruppen är svårast att stötta då deras väg till en legitimation är lång, deras möjlighet att få studiemedel är ytterst begränsad och deras yrkesverksamma år är färre. Men där kan man fundera på om det är möjligt med en kortare utbildning och främst låta dessa människor bli lärarassistenter eller elevassistenter.

 *

I grund och botten måste de svenska skolorna ställa ett strikt utbildningskrav på samtliga som arbetar i skolan. Ingen obehörig borde (som idag sker) anställas med förtroendetid och ansvar att helt själv planera lektioner utan någon som helst stöttning av en mentor. Istället borde alla som saknar lärarlegitimation anställas på ordinarie 40-timmars arbetsvecka där all arbetstid är schemalagd på skola och där elevernas lov används till fortbildning inom läraryrket med målet att nå behörighet och få en lärarlegitimation.

Även behöriga lärare måste självklart få goda chanser till fortbildning inom sina ämnen, pedagogik samt ny teknik och utrustning.

Det är gott att se att Vimmerby kommun vill satsa inför framtiden men jag rekommenderar verkligen att tänka bredare än TFS. 

Anna Tibbelin

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt