Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Har du varit utomlands i sommar?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Foto: Pixabay

DEBATT: Förskolans nya läroplan lyfter fram barnskötarna

Nu är det sommar och runt om i landet håller förskolor öppet och vi i personalen ser till att barnen får härliga dagar. Vattenlek är poppis och spännande experiment pågår ständigt i våra förskolor.

Annons:

Jag har jobbat som barnskötare här i Vimmerby i 13 år. Det är fantastiskt att få lära känna alla dessa barn och följa deras utveckling. I sommar kommer jag, personligen, att fira en viktig seger. Låt mig berätta vilken och varför den är så efterlängtad.

Den 1 juli träder nationella läroplanen för förskolan i kraft. Och i den förtydligas rollen för oss barnskötare. Så blev det efter att tusentals barnskötare protesterade. Tidigare var vi inte omnämnda alls, fast vi är den största yrkeskategorin. Galet eller hur? Så detta är på tiden – och det firar jag.

Men det är framförallt goda nyheter för alla förskolor, barn och deras föräldrar – för nu kommer hela arbetslagets olika kompetenser synliggöras och tas tillvara bättre.

*

Länge har allt fokus varit på förskollärarna. De spelar en jätteviktig roll, men för mig som jobbar varje dag i förskolan är det självklart att barnskötare och förskollärare jobbar tillsammans, förstärker och kompletterar varandra. Ena gruppen med omsorgsexpertis, den andra med sin inom pedagogik. Så ser vi till att barnen är trygga och nyfikna, kan leka och lära. Nu, äntligen, är vikten av samspel också tydlig i det dokument som styr verksamheten.    

Så – förskolans tid är nu. Jag ser fram emot att vi i Vimmerby kommun börjar jobba enligt den nya läroplanen – och att jag och mina kollegor tillsammans kan göra ännu mer och bättre verksamhet.

Petra Dahlström Wall,

barnskötare Vimmerby kommun

Taggar i artikel

1 kommentar

Gösta 2019-07-17 11:56:16

Det här är i allra högsta grad en partsinlaga. Dessutom är källhänvisningar svepande. Vilka avsnitt i Lpfö18 ska man läsa för att kunna sätta sig in i vad Petra egentligen menar?

Om barnskötare står det, enligt vad jag kan läsa mig till att de ”medverkar” och ”ingår”. Om förskollärare står det däremot ungefär att de ”har ett särskilt ansvar” samt att de ”ska ansvara för”. Förskollärarnas roll är alltså tyngre än barnskötarnas.

Skolverket skriver också att ”Förutom förskollärare kan också annan personal, som kompletterar förskollärarna i undervisningen, arbeta i förskolan”. Det tolkar jag som att om bara barnskötarna orkade läsa en förskollärarutbildning och om kommunerna/arbetsgivarna ville betala förskollärarlöner (men det vill de inte) så skulle förskolans personal mycket väl kunna bestå till 100% av förskollärare.

Det är inte korrekt att hävda att barnskötarna lyfts fram i läroplanen bara för att de omnämns ett fåtal gånger i en jättelång text. Snarare skulle jag säga att det är förskollärare som lyfts fram. Läs t.ex. styckena 2.2 och 2.3 om allt ansvar som de har. De som lyfts fram ännu mer är förstås barnen.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons: