Annons:

Sjölander (M): Oacceptabelt att få vänta i flera timmar

Moderaterna i landstinget vill se en satsning på så kallade bedömningsbilar och på Vårdguiden. Här kan du läsa Malin Sjölanders debattinlägg.

Annons:

När landstinget i slutet av november ska besluta om de kommande årens budget så ser vi i Alliansen att när det gäller det akuta omhändertagandet så behövs nya lösningar för att klara av utmaningarna på akutmottagningarna och ambulansen i länet.

Vi kan se att besöken till akutmottagningarna ökar och ambulansens uppdrag blir fler. Med rätt rådgivning skulle fler patienter komma till rätt vårdnivå och vi skulle få en bättre vård som är mer tillgänglig.

Högt kvalitet

För många, ofta äldre patienter, skulle möjligheten att kunna få mer vård i hemmet ge en högre kvalitet och framför allt en resa till sjukhuset mindre. Vi Moderater, tillsammans med Alliansen, föreslår därför att landstinget ska införa bedömningsbilar som är bemannade med en erfaren sjuksköterska.

Då kan en första bedömning göras på plats hemma, om det behövs med hjälp av en läkare via telefon eller videolänk. Som ett komplement till befintliga ambulanser har det gett goda resultat där det har prövats.

Minskat med 500

Som exempel har landstinget i Värmland infört detta under det senaste året och kan redan se att belastningen på ambulansen minskat rejält, samtidigt som patienterna upplever större trygghet. På fyra månader har akutbesöken minskat med 500 patienter.

Ungefär 20 procent har fått vård i hemmet och 25 procent kan hänvisas till t ex primärvården. De patienter som oftast får besök av bedömningsbilen är äldre med besvär som yrsel, illamående, smärta, ångest eller oro, feber och olika infektioner.

Med andra ord patienter som inte skulle må bra av att vänta på en brits på akuten utan kan få vård i tryggheten hemma. Dessutom kostar en bedömningsbil ca en tredjedel av en vanlig ambulans. Om samma resultat kunde nås i vårt landsting så skulle vården bli bättre och effektivare.

60 förslag

Vi föreslår också i budgeten att tillgängligheten till 1177 ska bli bättre. Idag hör vi att människor som ringer kan få vänta flera timmar på att någon ska svara. Det är helt oacceptabelt. Vi säger att ingen ska behöva vänta på svar i mer än tjugo minuter. 1177 ska alltid finnas där när vi snabbt behöver råd och stöd i olika situationer.

Detta är två av våra nästan 60 förslag som tillsammans är en plan för ett bättre Kalmar län.

Malin Sjölander (M)

Oppositionslandstingsråd, Landstinget i Kalmar län

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt