Centerpartisten Magnus Danlid har en annan syn på skolan än Micael Glennfalk. Foto: Centerpartiet
Magnus Danlid, studie- och yrkesvägledare i Vimmerby kommun har skrivit ett debattinlägg om skolans förändring under de senaste 60 åren. Håller du med? Rösta nedan.
Moderaternas förstanamn i kommunfullmäktige Micael Glennfalk debatterar skolans utveckling med sikte på att det var bättre före 1962. Ett intressant och i många delar underhållande inlägg där Glennfalk skriver att den nuvarande skolan främst bygger på grupparbeten och social gemenskap.
Vilket skulle innebära att för människor som gått i skolan efter 1962 så är lunchen dagens viktigaste aktivitet. Ja, det är många gånger viktiga faktorer för att lyckas i arbetslivet, att kunna samarbeta. Däremot håller jag inte med om att den skola Glennfalk framhåller före 1962, där tragglandet av psalmverser och att läsa och lära sig kunskaper utantill utan att ifrågasätta vad man läst alltid var det mest framgångsrika.
Mycket imponerad
Efter att nu ha arbetat i grundskolan som studie- och yrkesvägledare i drygt 10 år så är jag mycket imponerad av de nuvarande elevernas förmåga att ta till sig kunskap och att visa att man kan sätta kunskapen i ett sammanhang och reflektera över vad man läser. Det finns många delar i den nuvarande grundskolan där utantillkunskapen är viktig och att dessa inlärda kunskaper också testas i prov. Vilket många har nytta av i högre studier och i kommande yrke.
Det finns tydliga betygskriterier för att uppnå behörighet för att t ex börja på ett gymnasieprogram som bygger på att man ska ha både det jag kallar utantillkunskap, och där man även ska visa att man förstår sammanhangen genom att ifrågasätta och reflektera det man läst.
Inget framgångsrikt koncept
Moderna arbetsplatser bygger på att medarbetarna ska kunna jobba självständigt, i grupp och där frihet under ansvar är en viktig del. Det finns säkert fortfarande arbetsgivare och chefer som önskar styra sina medarbetare fullt och fast.
Dock är jag övertygad om att dessa arbetsplatser kommer få problem om de inte redan har det med rekryteringen i framtiden. Jag är övertygad om att ledarskap som bygger på 1962-års skola inte kommer bli något framgångsrikt koncept under kommande årtioenden.
Det finns många yrken där specialistkunskap krävs och där utantillkunskapen är mycket viktig. Jag menar att samhället behöver ha en mångfald där såväl teoretiska som praktiska färdigheter värderas högt och det får eleverna i den svenska skolan idag. Jag påstår genom att ha sett elevernas drivkraft och prestationer på mycket nära håll de senaste 10 åren att Sverige kommer stå sig väl i arbetslivet när det gäller engagerade, kunniga och samarbetsvilliga människor.
Nya tider i Sverige
Men det finns utmaningar som ni kommunpolitiker behöver prioritera. I skolan behövs förutsättningar för att få kompetent personal som står för konturnitet, och att alla elever har tillgång till rätt teknisk utrustning. Arbetslivets utmaningar är att ta tillvara på dessa unga människors engagemang genom att arbetsplatser och yrkesgrupper visar upp en modern personalpolitik.
Extra vikigt i tider då det är mer regel än undantag att man byter arbetsplats och arbetsuppgifter utifrån sitt perspektiv – inte arbetsgivarens. Det är nya tider numera i Sverige då det finns mer än Saab och Volvo att välja på!
Magnus Danlid
Studie- och yrkesvägledare på grundskolan i Vimmerby