Astrid Lindgrens Värld tar återigen hem utmärkelsen.
Astrid Lindgrens Värld har tagit hem utmärkelsen flera år i rad och fortsätter skörda framgångar. Knappt 1 200 konsumenter har uttalat sig om 16 nöjesattraktioner i Sverige – och ALV tar på nytt hem förstaplatsen.
Det visar Evimetrix stora varumärkesmätning Swedish Brand Award.
Grunden för utmärkelsen baseras på Nöjd Kund Index (NKI) och företagets igenkänningsfaktor.
"Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är", skriver man i ett pressmeddelande.
– Nöjda kunder får nöjesattraktionerna genom att i första hand arbeta med barnvänliga aktiviteter, det ska vara trivsamt och rent och så ska det vara prisvärt. Astrid Lindgrens Värld får högsta betyg för barnvänligheten medan trivsamt och rent får högst betyg på Vasamuseet och prisvärdheten gillas mest av Naturhistoriska riksmuseets kunder/besökare, säger Peter Wissing, ansvarig för mätningen på Evimetrix.
Tvåa på listan är Liseberg och bronsmedaljen kniper Kolmårdens Djurpark.