Annons:

Ord står mot ord när KLT besvarar kritik: ”Beklagar att det inte blev bra

KLT ger svar på kritiken från Hultsfredsmamma. Foto: MostPhotos

Ord står mot ord när KLT besvarar kritik: ”Beklagar att det inte blev bra"

– Naturligtvis ska vi försöka hjälpa våra resenärer till rätta så långt det går och speciellt när det handlar om unga vuxna eller barn. Vi beklagar att det inte blev bra vid det här tillfället.

Det säger KLT:s Katharina Seijsing som svar till Cenita Friberg. Ord står dock mot ord efter tågstrulet.

Annons:

Enligt Katharina Seijsing, trafik- och planeringschef, är det två olika bilder av händelsen, där en 15-årig Hultsfredstjej inte fick biljettappen att fungera när hon skulle ta tåget hem från Linköping.

– Tågvärden kommer tydligt ihåg händelsen och säger sig ha uppmanat flickan att försöka ladda om appen eller köpa en biljett i Östgötatrafikens app. De diskuterad även om hon kunde be någon förälder att hjälpa till med ett biljettköp.

Upplevde ingen konflikt

Enligt Katharina Seijsing upplevde inte tågvärden att det blev en konflikt kring biljettköpet. Tvärtom har hon uppgett i sitt svar till KLT att hon uppmanat flickan att sätta sig ner så att de kunde komma i väg och därefter i lugn ro fixa biljetten. 

Därför säger hon sig ha blivit förvånad och väldigt fundersam över varför passageraren reste sig och försvann så snabbt.

– Naturligtvis ska vi försöka hjälpa våra resenärer till rätta så långt det går och speciellt när det handlar om unga vuxna eller barn. Vi beklagar att det inte blev bra vid det här tillfället, säger Katharina Seijsing och fortsätter:

– Det kan uppstå problem vid köp av biljetter, ibland är det systemen som har driftstörningar, ibland är det andra orsaker som en urladdad mobil eller ingen mobiltäckning. Tågvärdarna stöter på dessa problem då och då och de brukar hantera den uppkomna situationen på ett så bra sätt som möjligt för resenären, speciellt när det är barn som reser ensamma.

Går ni vidare med händelsen på något sätt?

– Vi får prata och diskutera med våra medarbetare om hur viktigt det är försöka ”läsa av” situationer som denna så att det inte händer igen. Tyvärr kan det ibland bli missförstånd i en stressad, forcerad situation som i det här fallet precis i samband med avgång.

Vad säger du om att det dröjde en och en halv vecka tills ni svarade mamman?

– Det har varit helger och tågvärdarna jobbar oregelbundna tider, så ibland blir det längre handläggningstider. Direkt när jag fick svar från vårt trafikföretag kontaktade jag mamman med deras svar på händelsen.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagensvimmerby.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt