Annons:

Förvaltningen: ”Siffrorna i rankingen stämmer inte”

Vimmerby kommun hamnar på plats 177 i lärartäthet. Men bakgrundvärdet stämmer inte enligt kvalitetssamordnaren Bertram Stenlund Fridell. – I två kategorier är har vi dubbelt så mycket elever per lärare i statistiken jämfört med vad vi ser i våra siffror, säger han.

Annons:

Mycket resurser – men medelmåttig lärartäthet, relativt lågt i andel behöriga lärare och nästan sämst lärarlöner i hela landet.

Det är rubrikerna för Vimmerby kommun efter att Lärarförbundet presenterade sin skolranking över landets kommuner igår.

Vad gäller lärartäthet sjönk Vimmerby från plats 50 till 177.

– Vi rasade mycket där och vi har grävt lite för att förstå vad det beror på. Vi hittade siffror för 2014 på Skolverket för fritidshem och förskoleklass som var väldigt lustiga. När vi jämförde med våra egna siffror var det ungefär dubbelt så många elever per lärare i Skolverkets statistik jämfört med våra uppgifter. Någonstans måste det ha blivit fel när skolområdena rapporterat in sina siffror. Vi kan inte se att lärartätheten har blivit lägre under senaste året.

Vilken betydelse fäster du vid den här rankingen? 

– I slutändan handlar det om elevernas resultat. Det är skolornas huvuduppdrag och det vi måste jobba med. Sedan finns det andra faktorer som kan påverka elevernas resultat, som lärartäthet och behöriga lärare.

Har Vimmerby fjärde lägst lärarlöner i Sverige?

– Lärarförbundet tittar på fem olika lärarkategorier och viktar dem olika. De tittar även på lönespridningen och löneutveckling, så det är en ganska komplicerad formel som ger rankingen. Vi kommer att undersöka hur lönerna i Vimmerby ser ut jämfört med riket, men vi har inte tillgång till någon smidig databas. Jag känner inte igen att vi skulle ligga lågt ned jämfört med resten av Sverige.  

Kommer ni att vidta några åtgärder efter den här rankingen?

– Vi har börjat diskutera hur vi ska säkerställa att datan som skickas till Skolverket blir korrekt. Sedan handlar det om elevresultateten. Bland annat pågår Mattelyftet just nu och vi jobbar även med att lyfta det kollegiala lärandet så att vi kan utveckla utbildningen tillsammans. Vi vill stärker det systematiska kvalitetsarbetet och försöker bli bättre på att hitta orsaker till de problem som upptäcks på enheterna. Sedan handlar det om att ännu mer styra resurserna efter behov, säger Bertram Stenlund Fridell. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt