En man är missnöjd med sitt bilköp i Vimmerby och har anmält företaget till Allmänna Reklamationsnämnden. Foto: Pixabay
En person i Hultsfreds kommun har anmält ett företag i Vimmerby kommun till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Mannen köpte en bil i somras – som han menar inte alls stämmer överens med förväntningarna.
Personen köpte bilen via en stor sajt för begagnade bilar. Enligt personen stod det i annonsen att bilen skulle ha "airbag på förar- och passagerarsidan, antisladdsystem, antispinn, fjärrstyrt centrallås, elhissar fram och back, elspeglar, vinterhjul, yttertemperaturmätare och inbyggda barnstolar".
Mannen menar att det vid provkörning av bilen påtalades att elektroniken i högerdörren inte fungerade. "Vid leverans fick jag bara en nyckel, utan fjärrkontroll och säljaren påstår då att det i annonsen stått att det bara fanns en nyckel", skriver mannen i anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.
Vidare skriver mannen att antisladd, antispinn, airbag på passagerarsidan, fjärrkontroll saknas helt. "Övriga saker fungerar alltså inte i högerdörren fram", skriver mannen.
"Falsk marknadsföring"
Mannen uppger att han mejlat två gånger till företaget utan reaktion.
Att bilen saknade antispinn och antisladd upptäcktes först i september, menar mannen.
"Handlaren skulle höra av sig så väntade på att han skulle ringa och att han skulle fixa fram nycklar, fjärrkontroll och eventuella reservdelar", skriver mannen.
Mannen uppger att företaget har svarat att det är en begagnad och att "då får man räkna med fel" och att "I och med att jag hämtat bilen så har jag accepterat felen", skriver mannen.
Mannen menar att företaget marknadsfört bilen med vissa funktioner som inte finns och att handlaren ska åtgärda dessa samt ge ett skäligt avdrag för saknade funktioner.
"Ren och skär falsk marknadsföring som handlaren vägrar ta ansvar för", skriver mannen.
ARN kommer nu att pröva konsumenttvisten utifrån de uppgifter som framgår av anmälan.