K-Rauta får rätt i en tvist med en Vimmerbybo. Foto: K-Rauta
En Vimmerbybo beställde panel i al av ett nationellt byggföretag. Dagen efter stoppades köpet – eftersom varan av misstag fått ett alldeles för lågt pris. Nu går Allmänna Reklamationsnämnden på företagets linje.
I augusti hittade en Vimmerbybo produkten på K-Rautas hemsida. Han åkte till en butik och beställde panel i al för 4 680 kronor och betalade 30 procent i handpenning.
Dagen efter fick han besked om att köpet dragits tillbaka på grund av att prissättningen blivit helt fel. Det pris som var angivet i kronor var egentligen varans pris i euro, vilket innebar att Vimmerbybon fått panelen till en tiondel av det tilltänkta priset.
Går på företagets linje
Vimmerbybon erbjöds ett presentkort på 2 000 kronor som ersättning – men överklagade istället ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden där personen krävde omedelbar leverans av produkten.
Nämnden går nu på företagets linje och hänvisar till en paragraf i avtalslagen som innebär att en säljare inte är bunden till ett avtal om det fått en uppenbart felaktig prissättning.
Nämnden anser att Vimmerbybon borde ha insett att priset var ett misstag – och avslår därför personens krav.
Vidare skriver nämnden att den förutsätter att handpenningen betalas tillbaka och att Vimmerbybon är fri att acceptera presentkortet på 2 000 kronor om det erbjudandet kvarstår.