Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Tar Sverige guld i VM?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Sträckan från rondellen i Målilla och fram till södra infarten i Hultsfred, som uppgår till en mil, ska bli 2+1-väg. Foto: Ossian Mathiasson

Då drar arbetet med 2+1-vägen igång – vägplanen är ute på remiss

Riksväg 23/34 mellan Hultsfred och Målilla ska mötessepareras och bli en 2+1-väg som blir verklighet i relativ närtid. Nu är vägplanen ute på remiss innan beslut kan fattas.
– Arbetet ska dra igång sent 2020 eller i början av 2021 och vara klart 2022. Det är planen i alla fall, säger oppositionsrådet Tomas Söreling (S).

Annons:

För åren 2018 till 2029 har Kalmar län fått 931 miljoner kronor för satsningar på infrastrukturen. 

De stora satsningarna under perioden är mötesseparering och cykelväg längs med väg 136 på Öland samt mötesseparering och cykelväg längs riksväg 34/47 från rondellen i Målilla fram till södra infarten i Hultsfred. 

Under det senaste mötet med Trafikverket fick Hultsfreds kommuns representanter en rapport om hur arbetet med 2+1-vägen fortlöper mellan Målilla och Hultsfred. 

– Arbetet är ute på remiss i en vecka till och det ligger två pärmar i kontaktcenter på Hultsfreds kommun, säger Lars Rosander.

Projektet bedöms kosta cirka 100 miljoner kronor och under granskningstiden för vägplanen kan sakägare som är direkt berörda och allmänhet lämna synpunkter på planen. I sin tur kommer vägplanen att genomgå fastställelseprövning.

Vägen har i dag bristande säkerhet genom att den saknar mittseparering, säkra sidoområden och säkra korsningar. Sikten i vissa korsningar, vilket skapar otrygghet vid svängande rörelser.  

Så ser tidsplanen ut

Vägen föreslås utformas som en mötesfri väg med omväxlande ett och två körfält i vardera riktningen. På 2+1-sträckorna blir vägbredden 13 meter och på 1+1-sträckorna nio meter och nuvarande väg har en bredd på nio meter. Skyltad hastighet föreslås bli 100 kilometer i timmen.

– Detta är satsningen som ligger först i länet när det gäller större investeringar, säger Lars Rosander. 

Tomas Söreling fyller i: 

– Arbetet ska dra igång sent 2020 eller i början av 2021 och vara klart 2022. Det är planen i alla fall, säger Söreling. 

Trafikverkets målsättning är att få till ett genomförande av arbetsplan även för sträckan mellan Hultsfred och Vimmerby.

– Det finns planer på en fortsättning mot Vimmerby. Trafikverket vill fortsätta hela vägen upp till gränsen mot Östergötland på sikt. Nästa förlängning är mellan Hultsfred och Vimmerby men jag vet inte när det ligger. Det är i alla nästa stora projekt här omkring, säger Rosander. 

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

2 kommentarer

Michael 2019-05-23 04:27:05

Mittvajeräcken är total skit, kostar enorma summor i skade, reperation, räddningstjänst och vårdkostnader.
Förbjud! brädda väggen och öka hastigheten till minst 120.Spräng dessutom ödhultsviadukten, eller sänk vägen. Klara besked från vägens riddare.

Bo Carlsson 2019-05-24 15:43:24

2+1 väg är inte rätt ord om det blir som mellan Kisa och Linköping. Snarare 1+1 väg med omkörningssträcka vilka är korta och få.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: